پافشاری وزارت بهداشت: تکذیب مشاهده ویروس لامبدا در تهران/ ادعای جهانپور: استفاده سینوفارم برای کودکان ونوجوانان در چین تایید شد



لامبدا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، وجود سویه لامبدا در تهران و ایران را تکذیب کرد و گفت: تاکنون هیچ نمونه‌ای از ویروس جهش یافته لامبدا در کشور شناسایی نشده است. 

علیرضا زالی اظهار داشت: تاکنون هیچ گونه شواهد آزمایشگاهی، بالینی و بیمارستانی از کشف ویروس لامبدا در تهران و سایر استان‌های کشور گزارش نشده است.

 

وی با اشاره به شناسایی سویه لامبدا در ۴۰ کشور جهان، خاطرنشان کرد: گرچه این ویروس به مرزهای اطراف کشور ما نیز سرایت کرده است اما تاکنون نه از نظر تظاهرات بالینی و نه از نظر بررسی‌های آزمایشگاهی شواهدی دال بر وجود این ویروس جهش یافته در کشورمان مشاهده نشده است.

 

زالی با توجه به اینکه انتشار از طریق مرزها صورت می‌گیرد، تاکید کرد: کنترل مرزها و ترددها مهم‌ترین موضوع در پیشگیری از ورود این سویه جدید است. بنابراین اعمال محدودیت‌های جدی تر در مرزهای کشور و به خصوص انجام قرنطینه هوشمند در مبادی ورودی مرزهای زمینی و هوایی بسیار اهمیت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در ستاد ملی کرونا نیز این هفته موضوع کنترل مرزها مورد تاکید ریاست جمهوری قرار گرفت و مقرر شد اقدامات حفاظتی بیشتری در مرزهای هوایی و زمینی اعمال شود.

 

زالی ابراز امیدواری کرد با اعمال محدودیت‌های بیشتر و فراهم سازی قرنطینه‌ها در مبادی ورودی کشور بتوانیم با ورود این سویه جدید مقابله کنیم و هموطنان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌ها به کاهش شیوع بیماری کمک کنند.

 

جهانپور: استفاده سینوفارم برای کودکان ونوجوانان در چین تایید شد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توئیتی از تایید واکسن سینوفارم برای استفاده اضطراری در کودکان ونوجوانان در چین خبر داد.

لامبدا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور روز سه شنبه در این توئیت نوشت:‌ واکسن سینوفارم ۲۰ ژوئیه برای استفاده اضطراری در کودکان و نوجوانان در چین تایید شده است.

 

وی افزود: امارات متحده عربی این واکسن را برای استفاد در افراد سه ساله و بالاتر دوم ماه اوت تایید کرده است.

 

واکسن سینوفارم تولید گروه دارویی ملی چین است و ۷۹٫۳۴ درصد اثر بخشی دارد.

 

موضع جدید وزارت بهداشت درباره واکسن سینوفارم / آیا کرونای لامبدا به ایران آمده است؟

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با اشاره به برخی شایعات مبنی بر بی اثر بودن واکسن سینوفارم، گفت: اکنون نمی‌توانیم درباره اثر واکسن‌ها مقایسه خوبی انجام دهیم. زیرا هنوز اطلاعات‌مان نسبت به واکسن‌ها و پلتفرم‌های مختلف واکسن ناقص است. با این حال می‌دانیم که سازمان جهانی بهداشت این واکسن‌ها را قبول کرده و به همه جوامع توصیه کرده که واکسیناسیون را با هر پلتفرم مورد تایید، انجام دهند.

 

کرونای لامبدا هنوز در ایران شناسایی نشده است

 

وی در ادامه با اشاره به واریانت لامبدا که در برخی کشورهای اطراف ایران گزارش شده است، گفت: لامبدا موتاسیون جدیدی از ویروس کرونا است که به نظر می‌رسد که روی بیماری‌زایی اثر دارد و احتمالا شدت بیماری‌زایی‌اش بیشتر از دلتا باشد. البته این موضوع خیلی بستگی به این دارد که لامبدا در سطح جامعه به موتاسیون غالب بدل شود یا خیر که این موضوع هم بستگی به شرایط جامعه و ویروس دارد. البته با توجه به اینکه در برخی کشورهای همسایه ما دیده شده، احتمال اینکه در ایران هم باشد، وجود دارد، اما هنوز سکانس و شناسایی ثابت شده از این ویروس در کشور نداریم.

 

عابدینی گفت: البته هنوز نمی‌توان به دقت و با صراحت اظهارنظر کرد که این موتاسیون از واریانت دلتا خطرناک‌تر باشد. زیرا این مساله به شرایط بیماری‌زایی و ... مرتبط است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------