عجله دولت رئیسی برای اعلام موفقيت در كنترل کرونا | مگر ژست‌گیری وزیر قبلی بهداشت را ندیدید!؟



سید عباس عراقچی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
در پی انتصاب سید عباس عراقچی به دبیری شورای راهبردی روابط خارجی، سید کمال خرازی توضیحاتی درباره نحوه گزینش وی ارائه داد. 

حواشی وزارت بهداشت دامان وزیر بهداشت جدید را هم گرفته است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اظهارات جنجال‌برانگیز اخیر بهرام عین‌اللهی که اعلام کرده بود: «جشن پیروزی در برابر‌ کرونا را دو هفته دیگر برگزار می‌‌کنیم»، گفت: وزیر بهداشت در بیان خود عنوان کرده که به زودی جشن پیروزی مردم را که به ما برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کمک کردند برگزار خواهیم کرد نه جشن پایان کرونا. طبق خبری که «وبدا» منتشر کرده، عین‌اللهی دو روز پیش در مراسم معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته بود: «به زودی جشن پوشش کامل واکسیناسیون در کشور برگزار می‌شود.» در هر صورت تاکنون هیچ کشوری در دنیا مدعی پوشش کامل واکسیناسیون کرونا نشده و بسیاری از کشورها نیز تزریق دوز سوم را شروع کرده‌اند.

 

  به گزارش جهان صنعت، این در حالی است که موضوع مهم جشن شکست کرونا یا واکسیناسیون کامل نیست، اصل موضوع این است که وزارت بهداشت درصدد برداشتن محدودیت‌ها در کشور است. موضوعی که مرز بسیاری از کشورها از جمله چین، نیوزلند، روسیه و… به روی مسافران خارجی بسته است. حتی در کشورهای دیگر هنوز استفاده از ماسک الزامی بوده و مقررات عدم حضور در تجمعات برقرار است. اما در ایران جدا از سفرهای درون‌مرزی کمتر کسی از ماسک استفاده می‌کند. این در حالی است که در حال حاضر نیمی از مردم تنها دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و کادر درمان و دیگر افراد گروه پرخطر به دوز بوستر نیاز دارند، اما هنوز خبری از دوز سوم نیست. به همین خاطر کارشناسان بر این باورند که ادعاهای اخیر وزارت بهداشت جنبه تبلیغاتی برای دولت جدید دارد.

 

رفتارهای متناقض

در همین حال صادق زیباکلام کارشناس سیاسی درخصوص رفتارهای متناقض و بی‌برنامگی مسوولان درباره بیماری کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: اگر نگاه عمیق‌تری نسبت به رفتار مسوولان در رویارویی با کووید۱۹ بیندازید، متوجه می‌شوید که جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که از همان ابتدای گسترش کرونا در کشور، همواره با این مساله برخوردهای خاص و تبلیغاتی داشته و بهره‌برداری سیاسی کرده است. این در حالی است که دیگر کشورها همانند کره‌جنوبی، هند و اتحادیه اروپا هیچ‌کدام سعی نکردند از کرونا بهره‌برداری اینچنینی کنند. اما متاسفانه ایران در مورد کرونا هم سعی کرده از آب، کره بگیرد و بهره‌برداری سیاسی کند. 

 

وی افزود: ابتدای گسترش کرونا مسوولان بحث انتشار و رواج بیماری کرونا به دست آمریکایی‌ها را مطرح کردند، زیرا آنها بر عقیده بودند که هدف آمریکایی‌ها از نظر سیاسی ضربه زدن به جمهوری اسلامی است. این در حالی است که در ابتدای شیوع بیماری مسوولان کرونا را باور نداشتند.زیباکلام در ادامه اظهار کرد: دولت سابق در مرحله بعدی سعی کرد شیوع کرونا را از مردم پنهان کند و اساسا ورود بیماری به کشور مطرح نشد تا همگان در انتخابات مجلس و سایر مراسم‌ها شرکت کنند. در حالی که از همان روزهای ابتدایی کرونا جان هموطنان عزیزمان را می‌گرفت. این در حالی است که اگر همان زمان به جای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی از کرونا سعی می‌کردند همانند دیگر کشورها جلوی گسترش ویروس را بگیرند، قطعا میزان تلفات کمتر می‌شد.

 

وی ادامه داد: در همان روزهای پرهیاهو که شهروندان جانشان را از دست می‌دادند، برخی ادعای تولید واکسن داخلی به کمک کوبا، چین و روسیه را مطرح کردند که هنوز به نتیجه مطلوب و کامل نرسیده است. هنوز مدتی از چنین ادعایی نگذشته بود که مشخص شد ساخت واکسن کرونا به این سادگی‌ها نیست که تنها با سوله ساختن و مواد اولیه به سرانجام برسد. از قضا در این بین بنیاد برکت در پی بهره‌برداری سیاسی از تولید واکسن کرونا بود، که آن هم به نتیجه‌ای نرسید. بعد از تغییر دولت همگان متفق‌القول ادعا کردند دولت روحانی مقصر تلفات و جان باختن مردم بر اثر کروناست، زیرا درخصوص تهیه واکسن تعلل کرده است.

 

زیباکلام با اشاره به فقدان برنامه منسجم دولت برای کنترل کرونا بیان کرد: به عقیده من دولت هیچ برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای کنترل بیماری نداشت. سرانجام نیز انبوهی از واکسن‌های چینی روانه کشور شد، در حالی که می‌توانستند چند ماه پیش در زمان دولت روحانی مردم را به صورت کامل واکسینه کنند و آن زمان جشن کامل واکسیناسیون معنا داشت، چراکه واکسن‌های کرونا در دولت روحانی سفارش داده شده بود ولی درخصوص ورود آن تعلل می‌کردند تا افتخار کامل واکسیناسیون نصیب آقای رییسی شود.

 

زیباکلام در پایان گفت: در حال حاضر هم دولت جدید جریان تبلیغاتی دیگری به راه انداخته‌اند که توانستیم بیماری کرونا را شکست دهیم، ‌ای‌کاش به جای بهره‌برداری سیاسی و ایدئولوژی از کرونا سعی می‌کردند به مردم بگویند که این همه تلفات و مصیبت‌های اقتصادی که به وجود آمده، قابل پیش‌بینی بوده است یا خیر؟ آیا دولت آقایان روحانی و رییسی برای مصیبت‌های عمده‌ای که در نتیجه کرونا به بار آمده فکری کردند؟! مشاغل خرد و کلان زیادی به واسطه تعطیلی‌ها و رکود ناشی از کرونا ورشکست شدند، آیا فکری به حال آنها کردند؟! اما متاسفانه به جای اینکه به این موضوعات بپردازند به فکر تبلیغات پوچ و توخالی هستند. واقعا دولت هنوز متوجه نشده که مردم دیگر یک کلام از تبلیغات آنها را باور نمی‌کند؟

 

تصمیمات عجولانه

دکتر سیمین کاظمی جامعه‌شناس حوزه سلامت نیز به «جهان‌صنعت» گفت: ادعاهای اخیر وزیر بهداشت بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت جدید است، چراکه عادی‌انگاری درخصوص بیماری کرونا می‌تواند منجر به پیک ششم شود. چنین اظهاراتی و برگزاری هر جشنی اعم از واکسیناسیون کامل شهروندان در این برهه زمانی ضرورتی ندارد. برگزاری جشنی که توام با ازدحام مردم است، توجیه علمی و اخلاقی ندارد. همین امر منجر به افزایش بی‌اعتمادی مردم به دولت جدید می‌شود، زیرا مردم برای کنترل کرونا از دولت جدید علی‌الخصوص وزارت بهداشت به عنوان مرجع علمی انتظار رویکرد ثمربخشی دارند. چه‌بسا از طریق رسانه‌ها از وضعیت دیگر کشورهای جهان هم مطلع می‌شویم، هنوز هیچ کشوری ادعای کامل واکسیناسیون و پایان کووید را نکرده است.

 

سید عباس عراقچی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

نهایتا اگر بیش از نیمی از مردم واکسینه شده باشند، دولت‌ها محدودیت‌ها را به تدریج، با احتیاط و با توجه به شرایط جامعه کاهش می‌دهند. وی افزود: بیان چنین ادعاهایی از سوی وزارت بهداشت در شرایط امروزی بی‌احتیاطی بسیار بزرگی است، زیرا چنین موضوعی باعث می‌شود، مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند. چه‌بسا در حال حاضر با محدودیت‌های نیم‌بند مردم پروتکل‌های بهداشتی را نصفه‌نیمه رعایت می‌کنند، با چنین اظهاراتی مردم دیگر همین مقدار را هم رعایت نمی‌کنند. چه‌بسا هنوز نیمی از مردم دوز دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، بنابراین عددهایی که ادعا می‌شود، پوچ و توخالی است، چراکه افراد بسیاری تنها دوز اول واکسن را زده‌اند. ایمنی واکسن‌ها حداقل بعد از دو هفته از تزریق دوز دوم در بدن فرد به وجود می‌آید. این در حالی است که بسیاری از مردمی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، دو ماه بعد از دوز دوم ایمنی به دست می‌آورند. در نتیجه بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها تصمیم عجولانه دولت جدید است که طی ۱۹ ماه بارها شاهد آن بوده‌ایم. این در حالی است که تبعات آن برای مردم خواهد بود. کاظمی اظهار کرد: به عقیده من بیان چنین ادعاهایی از سوی وزارت بهداشت و به وجود آمدن چنین جریانی تنها جنبه تبلیغاتی برای دولت جدید است. وگرنه تبعات منفی روی جامعه می‌گذارد. مسوولان اگر به دنبال جذب اعتماد مردم هستند باید عملکردشان در کنترل کرونا واقعی باشد نه نمایشی و تبلیغاتی.

 

عدم آمادگی برای بازگشایی‌ها

دکتر غلامرضا خادمی رییس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان تخصصی کودکان در مشهد نیز در خصوص سخنان وزیر بهداشت درباره جشن کامل واکسیناسیون به «جهان‌صنعت» گفت: بنده بارها سخنان ایشان را خواندم و به صورت دقیق متوجه منظورشان نشدم که جشن پایان کروناست یا جشن کامل واکسیناسیون، اگر چه در حال حاضر امکان جشن پایان کرونا نیست زیرا واکسیناسیون در بسیاری از کشورها هم زیر ۵۰ درصد است ولی هرچند محدودیت‌ها را برداشتند اما هنوز مرزهایشان به روی مسافران بسته است. این در حالی است که هر لحظه امکان دارد واریانت جدیدی از عراق یا ترکیه و دیگر کشورها وارد ایران شود. موضوع مهم در شکست کرونا قطع زنجیره است. قطع زنجیره هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه سراسری محقق می‌شود نه واکسیناسیون. چه‌بسا افراد زیادی که در پیک اخیر واکسن زدند، بر اثر واکسن فوت شدند؛ زیرا نمی‌دانستند به کرونا مبتلا هستند. به همین خاطر بارها گفتیم واکسیناسیون در بدترین وضعیت کشور سرعت گیرد، حالا هم در خطرناک‌ترین وضعیت محدودیت‌ها را برمی‌دارند.

 

هنوز نیمی از مردم دوز دوم را تزریق نکرده‌اند و این امر بسیار خطرناک است. در هر صورت بازگشایی‌ها شرط و شروطی دارد، یکی از این شرط‌ها در دسترس قرار گرفتن کیت‌های تست کروناست که متاسفانه چنین امکاناتی در کشور وجود ندارد. وی افزود: با وجود اینکه هنوز دیگر کشورهای موفق ادعای کامل واکسیناسیون و پایان کرونا را ندارند، وزارت بهداشت ما تحت‌تاثیر تبلیغات است. به طورکلی مسوولان ما به دنبال ژست‌گیری هستند و ژست‌گیری در بین مسوولان رواج پیدا کرده است.

 

مگر ژست‌گیری وزیر قبلی بهداشت را ندیدیم!؟ در پیک چهارم کرونا بدون هیچ واکسن داخلی و خارجی ادعا می‌کردند غربی‌ها گفته‌اند عامل کنترل کرونا ایرانی‌ها هستند. به نظرم مسوولان عادت به بزرگنمایی دارند. کافی است یک ذره در خصوص هر موضوعی، اطلاعاتی کسب کنند و سریعا آن را بزرگنمایی نکنند تا چند روز بعد پشیمان نشوند. مسوولان به طورکلی به جوسازی عادت کرده‌اند. در حالی که همین جوسازی‌ها منجر به عادی‌انگاری در بین مردم می‌شود و موج پیک ششم با واریانت جدید شروع می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------