استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: وزارت بهداشت اطلاعات شفاف کرونا را در اختیار کارشناسان قرار نمی‌دهد



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
برای اینکه بخواهیم درباره روند بیماری نظر بدهیم باید ببینیم روزانه تعداد موارد تست‌مثبت به تفکیک استان و همچنین موارد روزانه ابتلا که به صورت سرپایی تشخیص داده می‌شود، چقدر است. 

 به گزارش فارس؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه وزارت بهداشت هیچ اطلاعات و داده‌ای درخصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا، کنترل بیماری و تشخیص آن را با متخصصان به اشتراک نمی‌گذارد.

 

مسعود یونسیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره احتمال وقوع پیک ششم کرونا به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: متأسفانه وزارت بهداشت هیچ اطلاعات و داده‌ای درخصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا، کنترل بیماری و تشخیص آن را با متخصصان به اشتراک نمی‌گذارد و در نتیجه ما مجبور هستیم به حدس و گمان متوسل شویم و قدری نیز از اطلاعاتی که در سازمان جهانی بهداشت وجود دارد استفاده کنیم.

 

وی افزود: برای اینکه بخواهیم درباره روند بیماری نظر بدهیم باید ببینیم روزانه تعداد موارد تست‌مثبت به تفکیک استان و همچنین موارد روزانه ابتلا که به صورت سرپایی تشخیص داده می‌شود، چقدر است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌ متأسفانه وزارت بهداشت آمارها را در اختیار کارشناسان قرار نمی‌دهد لذا از وزارت بهداشت انتظار داریم که کارشناسان‌شان مسائل مربوطه را تحلیل کنند و آمار و اطلاعات در اختیار سایر متخصصان قرار دهند.

 

یونسیان تصریح کرد: بنابراین بنده فقط می‌توانم بر اساس حدس و گمان موضوع‌ها را بیان کنم و همچنین نتوانم مانند سایر نقاط دنیا که کارشناسان وزارت بهداشت‌ بر اساس آمار تحلیل ارائه می‌کنند و اطلاعات شفاف نه تنها در اختیار کارشناسان بلکه در اختیار توده مردم قرار می‌دهد تحلیل ارایه دهم. در سایر کشورهای دنیا مردم از آمار و اطلاعات دقیق کنترل و درمان بیماری خبر هستند ولی متأسفانه کمیته‌های علمی و کارشناسان نیز از این آمارها خبری ندارند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: علیرغم اینکه تلاش بسیاری کردیم تا اطلاعات و آمارها از سوی وزارت بهداشت در اختیار کمیته‌های علمی و متخصصان آن رشته قرار گیرد، ولی هیچ چیزی تا کنون در اختیار ما نگرفته است و بنده از تنها موضوعی که باخبر هستم مصاحبه مسؤولان استان مازندران و خوزستان بود که به تعداد بالای مبتلایان اشاره کردند ولی اینکه بگویند این افزایش آمار در بیماران سرپایی از چه تعداد به چه تعدادی رسیده وجود نداشته است. و اینکه افزایش آمار به دلیل افزایش تست‌ها بوده است یا خیر؟

 

یونسیان درباره اینکه واکسیناسیون تا چه در کاهش تعداد بیماران مؤثر بوده است، گفت: با این سیر صعودی واکسیناسیون ما از حال به بعد باید انتظار کاهش تعداد بیماران را داشته باشیم. به نظر بنده اگر تا به حال انتظار کاهش موارد ابتلا وجود داشته، انتظار اشتباهی بوده است چون در یک ماه اخیر سرعت واکسیناسیون افزایش داشته و بین دز اول تا دز دوم حدود سه هفته فاصله زمانی لازم است تا شاهد ایجاد ایمنی باشیم.

 

وی گفت: هنوز در کشور افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده باشند و دو هفته نیز از تزریق دز دوم به آنان گذشته باشد، به تعداد زیادی نمی‌رسد لذا اولین موضوع مهمی که مردم باید در نظر داشته باشند این است که واکسن خلق‌الساعه اثر نمی‌گذارد و ۵ هفته پس از اولین دز انتظار مشاهده نتایج مثبت را داریم. 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: واکسن و هر اقدام پیشگیرانه در تقابل با شیوع بیماری است و به نظر می‌رسد افزایش سرعت واکسیناسیون با کاهش نزولی موج پنجم همراه بوده است اما ممکن است موج ششم کرونا در کشور به وقوع بپیوندد.

 

یونسیان افزود: وزارت بهداشت توضیح شفافی درباره نحوه رنگبندی شهرها ارایه نداده است اما منطقی است که رنگبندی با شاخص ابتلا به بیماری انجام شود نه بستری. به دلیل اینکه این فرد ممکن است بیماری را به دیگران انتقال دهد. زنگ خطر زودترس، موارد جدیدی است که با تست کرونا تشخیص داده می‌شود.

 

وی افزود: دز سوم واکسن درحال حاضر برای سالمندان و افراد ۶۵ سال و افرادی که خیلی در معرض مواجهه هستند مانند کادر بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری نقض سیستم ایمنی و بیماران مبتلا به سرطان باید دز سوم را دریافت کنند. اما واکسیناسیون این افراد نباید خلل در سرعت واکسیناسیون ایجاد کند. خوشبختانه اغلب افراد جامعه یک دز را دریافت کردند و امروز این امکانات در کشور موجود است که دز سوم هم تزریق شود. هرچه افرادی که کامل در جامعه واکسینه شدند بیشتر باشد گردش بیماری در جامعه کاهش میابد. امروز حجم زیادی واکسن وارد کشور شده است و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز واکسن دریافت کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------