اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

وزارت بهداشت: کارمندانِ واکسن‌نزده باید هر ۷۲ ساعت تست کرونا بدهند| انتقاد از لغو دورکاری و احتمال پیک ششم



 کارمندان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی که کارت واکسن نداشته باشند باید برای حضور در محل کار هر ۷۲ ساعت یک بار تست پی‌سی‌آر بدهند.   

 به گزارش فارس، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره مصوبه روز دوشنبه ۲۶ مهر استانداری تهران مبنی بر لغو دورکاری کارمندان ادارات از امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه گفت: لغو دورکاری کارمندان ادارات استان تهران از hlروز ۲۷ مهر توسط مقامات استانداری اتخاذ شده است.

 

شرط حضور در محل کار

وی اظهار کرد: اگر آمادگی در سطح کشور وجود داشته باشد، مصوبات ستاد ملی با محوریت طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها از اول آبان سال جاری برای کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی اجرا می‌شود که ضمن لغو دورکاری، کارکنان برای حضور در محل کار باید کارت واکسیناسیون داشته باشند.

 

فرهادی با اشاره به این‌که استانداری و ستاد ملی مقابله با کرونا با یکدیگر رابطه طولی دارند، گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا برای کل کشور لازم‌الاجراست و استانداری‌ها هم اختیاراتی دارند مثل تعطیلی روزهای خاص و جابجایی ساعت‌ها که احتمالا استاندار تهران از این اختیارات استفاده کرده‌اند. با این مصوبه دورکاری در استان تهران حتما لغو شده است.

 

کارمندانی که واکسن نزده‌اند باید هر ۷۲ ساعت یک بار تست دهند

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آغاز مرحله لغو دورکاری و بازگشایی مدارس در کشور را نیازمند زیرساخت مناسب عنوان کرد و گفت: تمامی این فرآیندها نیازمند افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور است و کارکنان موظف هستند کارت واکسن داشته باشند. اگرچه واکسن زدن اجباری نیست و در صورتی که فردی از کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی کارت واکسن نداشته باشد باید هر ۷۲ ساعت یک بار تست پی‌سی‌آر بدهد. الزامات و اجبار قوانین مربوط به کارکنان، تحت اختیار مسئولان هر بخش و متفاوت از دیگر نهادها است. 

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ شرط اصلی حضور دانش‌آموزان در مدارس

فرهادی، بازگشایی مدارس را منوط به واکسیناسیون کامل معلمان و افزایش پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان عنوان کرد و توضیح داد: علاوه بر واکسیناسیون حتما باید دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس رعایت شود.

 

او با اشاره به شرایط مورد نیاز برای بازگشایی مدارس گفت: حدود ۱۳۴ هزار مدرسه در سراسر کشور داریم که تعدادی از آنها عشایری و تعدادی چندپایه روستایی هستند که برخی از آنها حدود ۲۰ دانش‌آموز دارند. پیش از این هم مدارس روستایی و عشایری به دلیل نداشتن امکانات اینترنتی و تلفن هوشمند و به جهت امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار می‌شدند و در حال حاضر هم به صورت حضوری هستند.

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص بازگشایی مدارس در کلان‌شهرها توضیح داد: مدارس شهرهای بزرگی مثل تهران باید بتوانند فاصله اجتماعی ۱.۵ تا ۲ متر مربعی را به همراه تهویه مناسب برای دانش‌آموزان فراهم کنند. با توجه به این‌که بسیاری از مدارس در این شهرها امکان فراهم کردن تمامی این شرایط را ندارند پس باید کلاس‌ها تلفیقی از آموزش حضوری، مجازی، کارگاهی و آزمایشگاهی باشد که تصمیم‌گیری چگونگی برگزار کردن آن بر عهده مدرسه است.

 

فرهادی افزود: در هر صورت ما هیچ کلاس شلوغی مثل دوره قبل از کرونا نخواهیم داشت. برنامه‌ریزی برای آن سخت است اما طی برگزاری جلسات متعدد با آموزش و پرورش پروتکل بهداشتی ۰۷ به مدارس اعلام شده و نکات کلیدی در آن قید شده است.

 

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شرط اصلی بازگشایی مدارس عنوان کرد و گفت: دستور این است که واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام شود اما واکسیناسیون شرط اصلی حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.

 

فرهادی با تایید اظهارات دکتر مرندی مبنی بر اینکه «تا ۸۰ درصد جامعه واکسینه نشوند، بازگشایی مدارس منطقی نیست»، ضمن این‌که با کاهش ایمنی، نیاز به تزریق دوز سوم واکسن نیاز است، افزود: باید برای واکسیناسیون سراسری با شتاب پیش برویم. ضمن این‌که برخی با ورود سوش‌های جدید، قائل به پوشش ۸۵ درصدی واکسیناسیون عمومی هستند. ایمنی‌بخشی این واکسن مثل واکسن‌های سرخک و ب‌ث‌ژ نیست که ایمنی حدودا ۱۰۰ درصدی داشتند. تاکید بر واکسیناسیون در جهت کاهش بستری‌ها و مرگ و میرها صورت می‌گیرد.

 

واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص پس از واکسیناسیون ۸۰ درصدی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تزریق دوز سوم برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای را توصیه کرد و گفت: اگر پوشش واکسیناسیون به بالای ۸۰ برسد دوز سوم برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای توصیه می‌شود. ما باید در شرایطی بازگشایی‌ها را انجام دهیم که احساس کنیم تمام کشور قرمز است و نباید شرایط زرد و آبی را در نظر بگیریم.

 

فرهادی تاکید کرد: باید احساس کنیم همیشه خطر ابتلا وجود دارد. باید پروتکل‌های بهداشتی ماسک‌زدن، شستشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب رعایت شود. همان‌طور که تمام دنیا بر این ۴ فاکتور برای پیشگیری از کرونا تاکید دارند.

 

انتقاد محسنی بندپی به لغو دورکاری و احتمال پیک ششم

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از لغو دورکاری گفت: لغو صد درصدی دورکاری به معنای باز کردن آغوشمان برای پیک ششم است.

 

محمد علی محسنی بندپی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به لغو دورکاری در استان تهران اظهار کرد: ایمنی جمعی بعد از حداقل تزریق دو دوز واکسن آن هم حداقل به ۷۰ درصد جامعه حاصل می شود که ما تا رسیدن به این میزان فاصله داریم. از طرفی دیگر بعد از تزریق دوز دوم نیز دو هفته باید زمان بگذرد تا در فرد ایمنی ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: سوال این است که آیا همه مردم دو دوز واکسن کرونا تزریق کردند که پاسخ آن منفی است و این که آیا همه افراد در زمان خود توانسته اند دوز دوم را دریافت کنند با این شرایط منطق حکم می کند با احتیاط بیشتری جلو رویم و خودمان آغوشمان را برای پیک ششم باز نکنیم لذا لغو ۱۰۰  درصدی دورکاری به معنای استقبال از پیک ششم و حتی کاهش بهره وری است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان این که از ۲۵ سال پیش کشورهای دنیا بحث دورکاری و کار در منزل را در پیش گرفته اند، اظهار کرد: کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و کاهش آلودگی هوا و برای خانم های شاغل تحکیم خانواده از فواید دورکاری به حساب می آید. در کشور ما کرونا باعث شد که از فرصت دورکاری استفاده کنیم حال نباید اصل دورکاری را کنار گذاشت.

 

وی اضافه کرد: به سرپرست آموزش و پرورش و وزاری کار و بهداشت هم گفتم که استفاده از بستر فضای مجازی یک فرصت بود که کرونا در اختیار ما قرار داد و نباید آن را از دست داد.

 

محسنی بندپی ادامه داد: ۴۰ و یا ۵۰ درصد از کارکنان می توانند دورکار باشند البته باید کار کمی در اختیار آنها قرار گیرد نه این که افراد به بهانه دورکاری از منزل خارج شده و کارهایشان را انجام ندهند برخی کارها نیاز به حضور در محل کار ندارد و کارکنان می توانند در خانه کارهایشان را انجام دهند این همان کار در منزل است که در بسیاری از کشورها صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: این که دورکاری لغو شده است نشان می دهد که نتوانستیم در مدت قبل آن را به خوبی پیاده کنیم ولی این هم نباید بهانه ای برای لغو آن باشد بلکه باید بسترهای آن فراهم شده و حتی با پایان کرونا دورکاری پایان نیابد حتی می توان این موضوع را از طریق استفاده از بسترهای آموزش مجازی در دانشگاه ها هم دنبال کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------