آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

جهانگیری: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در یک سال گذشته بیکار شدند



اخبار,اخبار سیاسی,اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور گفت: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که شغل خود را در کشور از دست داده‌اند، ۸۱۷ هزار نفر مربوط به بخش خدمات و ۳۴۶ هزار نفر مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه در جلسه‌ای که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی استاندارد برگزار شد ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، اظهار داشت: امروز مردم کشور نیز به نشان استاندارد بر روی کالاها و محصولات توجه جدی دارند و این حساسیت جامعه تا حدی ارتقا پیدا کرده که مردم نه تنها به استاندارد کالا بلکه حتی به برند محصولات نیز توجه دارند.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به استاندارد کالاهای تولیدی در کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه نظیر افغانستان، ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان از مهمترین مقاصد صادراتی ایران هستند و لازم است دستگاه‌هایی نظیر سازمان ملی استاندارد با کشورهای هدف صادراتی ایران به تفاهم و توافقاتی برسند تا فرایند صادرات برای صادرکنندگان کشور تسهیل شود.

 

جهانگیری با قدردانی از رییس سازمان ملی استاندارد و دست اندرکاران این سازمان به خاطر اقدامات انجام شده در عرصه داخلی و بین‌المللی تصریح کرد: دستاوردها و موفقیت‌های این سازمان نشان می‌دهد که یک مدیر زن می‌تواند عملکرد و کارنامه خوبی داشته باشد و رضایت فعالان اقتصادی از سازمان ملی استاندارد نیز گویای همین حقیقت است.

 

معاون اول رییس جمهوری همچنین با ابراز خرسندی از راهیابی مژده روشن طبری، نماینده سازمان ملی استاندارد ایران به هیات مدیره فنی ایزو خاطرنشان کرد: اقدامات سازمان ملی استاندارد برای ارتقاء جایگاه ایران در استاندارد «حلال» موضوعی پراهمیت است و این تلاش‌ها باید استمرار پیدا کند تا مهر «حلال» از سوی استاندارد ایران برای سایر کشورهای مسلمان اطمینان بخش باشد.

 

جهانگیری در ادامه با اشاره به مسایل و مشکلات پیش روی کشور گفت: امروز از یک سو با چالش‌های ناشی از جنگ اقتصادی مواجه هستیم که البته با همت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، چرخ تولید و اقتصاد کشور همچنان فعال است و متوقف نشده است.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا نیز آثار زیان باری هم برای سلامت جامعه و هم برای اقتصاد کشور داشته است. برای همه ما دردآور و تکان دهنده است که روزانه شاهد درگذشت تعدادی از هموطنان خود باشیم و لازم است که هم مردم و هم مسئولین در شرایطی که بیماری کرونا با جهشی جدی روبه رو شده، نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی مقیّد باشند.

 

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تأثیرات جدی بر بخش اقتصاد، تولید و خدمات کشور گذاشته است اظهار داشت: البته مدیران واحدهای تولیدی توجه جدی نسبت به سلامت کارگران خود دارند و اگر کارگری در بیرون از کارخانه به این بیماری مبتلا شد، باید از ورود او به مجموعه جلوگیری شود تا سایر کارگران دچار آسیب نشوند.

 

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از واحدهای تولیدی نمونه که از سوی سازمان ملی استاندارد معرفی شده اند تصریح کرد: امروز استمرار چرخ تولید برای کشور بسیار پراهمیت است و یکی از اصلی ترین نیازهای استمرار تولید این است که صادرات غیرنفتی به شکلی مناسب انجام شود تا ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید فراهم گردد و واحدهای تولیدی بتوانند ادامه حیات دهند.

 

جهانگیری از صادرکنندگان کشور به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی یاد کرد و افزود: صادرکنندگان در این مقطع بیشترین خدمت را برای تأمین ارز مورد نیاز کشور انجام می‌هند. در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا محدودیت‌هایی در فروش نفت و درآمدهای ارزی کشور ایجاد شده و صادرکنندگان غیرنفتی بخش وسیعی از بار تأمین ارز را بر عهده گرفته‌اند که قطعاً این اقدام آنها در تاریخ ماندگار خواهد شد.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید به چرخه اقتصاد کشور باز گردد، گفت: تأمین ارز مورد نیاز یک وظیفه ملی است و صادرکنندگان باید به خاطر کشور و به خاطر ملت این بار را بر دوش بکشند. البته دولت از آنها نمی‌خواهد که ارز حاصل از صادرات را به صورت اسکناس به کشور وارد کنند اما این ارز باید در چرخه اقتصاد کشور وارد شود و مابه ازای آن کالا و یا مواد اولیه مورد نیاز به کشور وارد شود.

 

 جهانگیری افزود: هر مسئول و مدیری در هر رده‌ای که باشد اگر بتواند مسیر فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تسهیل کند اما قدمی در این مسیر برندارد حتماً اقدامی غیرمسئولانه انجام داده است.

 

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در شرایطی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان سربازان اصلی کشور می‌خواهند چرخ اقتصاد را در حرکت نگه‌دارند و باعث شکست دشمنانی شوند که هدفشان توقف تولید کشور بوده، اگر مدیری بتواند به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک کند اما در این مسیر گام برندارد موجب تقویت جبهه دشمن می‌گردد.

 

جهانگیری با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی کارگروه رفع موانع جهش تولید گفت: این کارگروه که چند هفته است فعالیت خود را آغاز کرده، به دنبال شناسایی و رفع موانع تولید کشور است که در همین راستا از تولیدکنندگان می‌خواهم مقررات دست و پاگیر و موانعی را که بر سر راه خود می‌بینند معرفی کنند تا در این کارگروه به آن رسیدگی شود.

 

جهانگیری اضافه کرد: البته وقتی پیشنهاد حذف یک مقررات داده می‌شود باید آثار آن بر سایر بخش‌ها نیز مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال ممکن است برخی واردکنندگان انتظار داشته باشند که کالای آنها بدون انتقال ارز از گمرک ترخیص شود اما بانک مرکزی به دلیل وظایف و حساسیت‌های خود اصرار دارد که منشأ ارز پرداختی از سوی وارد کننده مشخص باشد چرا که اگر این ارز از بازار داخل تهیه شده باشد، منجر به افزایش قیمت ارز در کشور می‌شود.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه کارنامه بخش صنعت و کشاورزی با وجود بی سابقه‌ترین فشارها و محدودیت ها، کارنامه ای درخشان است که توانسته‌اند در این مقطع حساس حرکت چرخ تولید را استمرار دهند.

 

جهانگیری با اشاره به گزارش اخیر مرکز آمار ایران در خصوص میزان ریزش نیروی کار در تابستان امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در تابستان امسال 9 و نیم درصد و تابستان سال گذشته ده و نیم درصد بوده است که بخشی از دلایل این کاهش این است که جمعیت فعال کشور کم شده که ممکن است به خاطر شیوع کرونا عده‌ای ترجیح داده‌اند که به دنبال شغل نباشند و همین امر باعث شده جمعیت بیکار که دو میلیون و 900 هزار نفر در تابستان سال گذشته بود، در تابستان امسال، به دو میلیون و 477 هزار نفر برسد.

 

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری اینکه در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند خاطرنشان کرد: البته میزان بیکاری در بسیاری از کشورهای صنعتی بسیار بیشتر بوده و حتی در برخی از این کشورها به چند ده میلیون نفر رسیده است.

 

جهانگیری ادامه داد: از یک میلیون و 200 هزار نفر که شغل خود را در کشور از دست داده‌اند، 817 هزار نفر مربوط به بخش خدمات و 346 هزار نفر مربوط به بخش کشاورزی است و این یعنی بر خلاف تصور اکثریت، ریزش نیروی کار در بخش صنعت بسیار کمتر از سایر بخش‌ها بوده و کلاً 43 هزار نفر در این بخش نسبت به سال گذشته بیکار شده‌اند.

 

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه حدود 33 درصد اشتغال کشور مربوط به بخش صنعت است تصریح کرد: اینکه میزان ریزش نیروی کار در بخش صنعت کمتر از سایر بخش‌ها بوده به همت و تلاش صنعتگران و جوانمردی آنها مربوط است که با وجود مشکلات و مسایل ناشی از تحریم‌ها و شرایط کرونایی، از نیروی کار خود صیانت کرده‌اند.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز امروز صبح در جلسه هیات دولت گزارشی ارائه و اعلام کرد بخش زیادی از کسانی که ابتدای امسال درخواست داده بودند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند، این درخواست خود را لغو کرده و اعلام کرده‌اند که مجدداً به محل کار خود بازگشته‌اند.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم جامعه با کمبود کالا مواجه نشود، افزود: امروز یکی از مهم ترین دغدغه‌ها بالا رفتن قیمت‌ها و وضعیت معیشتی مردم است چرا که با کاهش قدرت خرید مردم ممکن است واحدهای تولیدی نیز دچار آسیب شوند.

 

در این جلسه رییس سازمان ملی استاندارد گزارشی از مهمترین فعالیت‌های این سازمان در بخش داخلی و بین‌المللی ارائه کرد و از معرفی رسمی مژده روشن طبری نماینده سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان رییس آتی کمیته کشورهای در حال توسعه خبر داد.

 

در این نشست همچنین تعدادی از واحدهای تولیدی نمونه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی خود در بخش تأمین مواد اولیه، ترخیص از گمرکات و تأمین ارز مورد نیاز پرداختند.

 

در این جلسه همچنین با حضور معاون اول رییس جمهوری از واحدهای تولیدی نمونه و برگزیده با اهدای تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------