آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

نماینده مجلس: سیاست «گران کن، یارانه بده» همیشه شکست خورده / خود بانک مرکزی هم، شده «صراف»، ارز ، خرید و فروش می‌کند



 نماینده مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

ایلنا نوشت: ایزدخواه گفت: حرف ما سال قبل این بود که این سیاست «گران کن، یارانه بده» متعلق به الان نیست، این سیاست مال ۲۵ سال پیش است و همیشه هم تکرار شده و همیشه هم ما از آن عقب مانده‌ایم؛ یعنی همیشه یارانه از تورم عقب مانده ‌است.

 

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، درخصوص هشدارها نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت در بودجه ۱۴۰۱ و ادامه این سیاست‌ها در بودجه ۱۴۰۲، گفت: ببینید اساساً آنچه که شاکله و رویه‌های اصلی سیاست اقتصادی کشور است برگرفته از همان سیاست وضع شده در دولت سازندگی است که بعدها هم در دولت‌های مختلف تا امروز ادامه پیدا کرد، در حوزه ارز، در حوزه بانکی، در حوزه تنظیم و تدوین بودجه و صادرات و واردات. این سیاست‌ها مشتمل بر آقایی دلار، کاهش ارزش پول ملی، یکه تازی بانکی، به حاشیه رفتن تولید، تصدی‌گری دستگاه‌هایی که باید در بازار سیاستگذار باشند، است. برای مثال بانک مرکزی باید سیاستگذار ارزی باشد اما خودش دارد می‌خرد و می‌فروشد یا سازمان توسعه تجارت در بازار واردات و صادرات یا جهاد کشاورزی و وزارت صمت. در واقع این سیاست‌ها شاکله‌اش تغییری نکرده و تنها روبنای این‌ها اصلاحاتی خورده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرف ما سال قبل این بود که این سیاست «گران کن، یارانه بده» متعلق به الان نیست، این سیاست مال ۲۵ سال پیش است و همیشه هم تکرار شده و همیشه هم ما از آن عقب مانده‌ایم؛ یعنی همیشه یارانه از تورم عقب مانده ‌است.

 

وی ادامه داد: خب امسال هم همینطور شد آقایان گفتند فقط در ۴ قلم تورم خواهیم داشت و تورم اضافه این اقلام هم ۷ درصد خواهد بود، در حالیکه این ۴ قلم شد ۴۰۰ قلم و تورم هم تا ۵۰ درصد رفت و رکود تورمی هم داشتیم. در همین شرایط حذف ارز ترجیحی هم کردیم و گفتند آقایان که کسری بودجه نخواهیم داشت که بعدا گفتند کسری بودجه هم داریم. خب آقا این سیاست کار نمی کند این را کنار بگذارید.

 

ایزدخواه در انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز ابراز داشت: در بحث ارز بازار غیر رسمی ارز درحالی که تنها ۳درصد معاملات را دارد شده بازار اصلی و خط دهنده به قیمت ارز و بانک مرکزی هم هیچ عزمی برای رفع این بازار و از بین بردن این ساختار ندارد و فقط روی عدد و ارقام و تثبیت اعداد کار می‌کند. این سیاست تثبیت ۲۸۵۰۰ هم یک سیاست غلط است، اصل سیاست ما باید تک نرخی باشد و بازار هم باید بازار رسمی شفاف غیرتصدی گرایانه دولتی باشد که آقایان این کار را نمی‌کنند.

 

وی افزود: الان ما شبکه رسمی صرافی‌مان را محدود کردیم و شبکه غیررسمی دارد کار می‌کند، صراف‌های رسمی را بعضا مجبور می‌کنیم از ایران خروج کنند و بروند در دبی و اربیل و ترکیه و این ها کار کنند در مقابل خود بانک مرکزی هم شده صراف ارز و دارد خرید و فروش می‌کند، ادامه این سیاست‌ها طبیعتا باعث تکرار نتایج فعلی خواهد شد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن درخصوص اثرات تخمین نادرست از وضعیت درآمدی دولت در بودجه، گفت: درآمدها امسال بهتر از گذشته بود، ۶۵ یا ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت بود که تحت تاثیر جنگ اوکراین نفت گران‌تر شد. امروز همه آقایان دولتی تاکید دارند که وضعیت منابع نفتی عالی است و مشکلی در ارز نداریم.

 

وی افزود: خب پس درآمد نفتی که خوب بوده است، درآمد مالیاتی هم که همیشه بیش از برآورد است، هزینه‌ها هم که کنترل شده است و تورم را هم که به مردم تحمیل کردیم، پس چرا این سیستم کار نمی‌کند و مشکلات ادامه دارد؟ مشکل از آنجاست که داریم سُرنا را از سر گشادش می‌نوازیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------