آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

مجتهدزاده وکیل دادگستری: شهروندان می توانند از برخوردهای غیرقانونی گشت ارشاد، شکایت کنند/ بازگشت گشت ارشاد دوقطبی کردن جامعه است

مجتهدزاده وکیل دادگستری درباره بازگشت «گشت ارشاد» و برخوردهای صورت گرفته با زنان و دختران در خیابان به دیده بان ایران گفت: مطمئن باشید طرح…

برکناری مودبانه رستم قاسمی؛ با هزار وعده آمد و بی‌هیچ عمل می‌رود



 رستم قاسمی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
هر چند رستم عملکرد قابل قبولی در حوزه مسکن نداشت و یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیسی را زمین گذاشت اما ماجرای استعفای وی به حواشی متعددی جز عملکرد او در بخش مسکن باز می‌گردد. 

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی: بالاخره رستم قاسمی از قطار کابینه سیزدهم پیاده شد تا قرعه دومین استعفا را از آن خود کند.

 

 پیش از این حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سمت خود استعفا داد و حالا پس از چند ماهی استراحت بر صندلی دبیری شورای عالی مناطق آزاد تکیه زده است.

 

 استعفای عبدالملکی، مرد نزدیک به ابراهیم رئیسی پس از آن رخ داد که سایه استیضاح بر سر وی سنگین شد و حالا رستم قاسمی دومین مرد مستعفی کابینه شده است اما دلیل استعفا چه بود؟

 

نفت یا مسکن؟ مساله این است

رستم قاسمی در سه گانه عجیبی گرفتار آمده بود. فشار برای استعفا و استیضاح وی با حواشی فراوانی همراه بود.   درست در روزهایی که کابینه سیزدهم در حال دریافت رای اعتماد از مجلس بود، جمله اشتباه وی توجهات را به سمت وزیر اسبق نفت که برای تصدی وزارت مسکن معرفی شده بود جلب کرد.

 

 وی با بالا بردن پوشه‌ای اعلام کرد برنامه‌اش برای تصدی وزارت نفت آماده است و همین سبب شد در این یک سال و اندی که مسئولیت تصدی وزارت راه و شهرسازی را عهده‌دار است، مخالفانش تاکید کنند که دل او با نفت بود. خصوصا آنکه وی از تهاتر نفت با سازندگان خارجی مسکن نیز سخن گفت و شوخی‌ها و متلک‌های فضای مجازی را با این دست فرمان جدی‌تر از قبل کرد.

 

سه گانه فشار؛از فساد تا عکس خصوصی

هر چند رستم عملکرد قابل قبولی در حوزه مسکن نداشت و یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیسی را زمین گذاشت اما ماجرای استعفای وی به حواشی متعددی جز عملکرد او در بخش مسکن باز می‌گردد .

 

 پیش از این وقتی مشاور رستم قاسمی، قاسم مکارم شیرازی به جرم فساد دستگیر شد، بسیاری انتقاد از وی را در دستور کار قرار دادند و پرسیدند چرا درباره دستگیری مشاورت سکوت کرده‌ای؟

 

وی چندی روزی بعد در اطلاعیه‌ای به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اینجانب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن تأکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته و آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می‌کنم. لکن لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.»

 

در پایان این اطلاعیه آمده است: «البته در طول یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه‌های فساد در حیطه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است که بعضاً با تبلیغات سنگین تخریبی برای کند شدن این روند مواجه شده است که از جمله این اقدامات می‌توان به شفافیت فراگیر سازمانی، حذف امضاهای طلایی، عدالت در فرصت‌های اقتصادی، بازپس‌گیری اموال و املاک ملی در اختیار سوءاستفاده‌گران اشاره کرد که گزارش کامل آن به اطلاع مردم شریف خواهدرسید.»

 

رستم قاسمی در حالی وزارت راه و شهرسازی را ترک کرد که گزارش کاملی از این ماجرا را به اطلاع مردم نرساند. در همان زمان برخی بستری شدن رستم قاسمی در بیمارستان را تمارض و اقدامی نمایشی و برای فرار رو به جلو عنوان می‌کردند .

 

 فشار برای استعفای رستم اما قطع نشد. عکس‌های خصوصی او در هتلی در مالزی، با زنی که حجاب نداشت، در میانه اعتراضات جدی به مساله سختگیری نسبت به حجاب، این بار جنجالی جدی‌تر را در افکار عمومی رقم زد.  مشاور و رئیس دفتر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به تصاویر جنجالی منتسب به رستم قاسمی در فضای مجازی واکنش نشان داد. جعفری در صفحه توئیتر خود نوشت: «صرف‌نظر از اصالت عکس‌ها، انتشار عکس‌های خصوصی یک زن و شوهر با کدام مکتب اخلاقی سازگار است؟ برای اغراض سیاسی، شرافت و انسانیت را لجن‌ مال نکنیم.»

 

رستم خود نیز در پاسخ به سوالی درباره حاشیه جدید ایجاد شده در خصوص تصاویر منتشر شده از او در فضای مجازی و اینکه آیا قصد پیگیری دارد یا خیر گفت: خود خداوند باید جوابگو باشد.

 

زمان پیاده شدن از قطار کابینه رسید

هر چند در روزهای گذشته بارها خبر استعفای رستم قاسمی منتشر و تکذیب شد اما حسینی، معاون رئیس‎ جمهور ، در مصاحبه‌ای با ایرنا از تغییر رستم قاسمی سخن گفت و تاکید کرد که جانشین وی نیز تعیین شده است. او اسم مهرداد بذرپاس را به میان آورد . نامی که البته با واکنش منفی برخی از نمایندگان اصولگرا و همسوی دولت نیز همراه بود.

 

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران همزمان با مطرح شدن دوباره نام بذرپاش به عنوان جایگزین احتمالی رستم قاسمی، در توئیتی نوشت:«هر وزارتخانه‌ای که احتمال تغییر آن می‌رود این آقایِ همه جا گزینه، از طریق یکی از معاونین به رییس جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می آورد. آقای مهندس! مگر چقدر توانایی دارید که هم می‌توانی شهردار شوید هم وزیر راه هم وزیر صمت هم وزیر رفاه؟ برادر من!چرا این قدر ولع قدرت داری؟»

 

هر چه هست هم رستم قاسمی از مدیران زمان احمدی‌نژاد بود و در دوره ریاست جمهوری وی به وزارت نفت رسید و هم مهرداد بذرپاش در حلقه مشاوران جوان احمدی‌نژاد در زمان حضورش در شهرداری قرار داشت. وی در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد و در فروردین ۱۳۸۶ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب و با حُکم احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت سایپا به این سمت منصوب شد. در بهمن ماه همان سال حکم بذرپاش به‌عنوان «مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا» صادر شد. بذرپاش اول مرداد ۱۳۸۸ نیز طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد.

 

حالا دومین تغییر در کابینه سیزدهم در حالی رقم خورده است که دلیل استعفای رستم قاسمی نه عملکرد ضعیف وی و نه اتهامات فساد مشاورش، که ماجرای بیماری او عنوان شده است .

 

 نکته اینجاست که مساله بیماری وی از اولین روزهای معرفی‌اش به عنوان وزیر مطرح بود و بسیاری معتقد بودند با این وضعیت جسمی نباید مسئولیتی سنگین به وی محول می‌شد.

 

 رئیسی در پاسخ به استعفای رستم قاسمی که البته با حواشی رخ داده نوعی برکناری مودبانه تلقی می‌شود متنی نوشته که به بیماری وی اشاره دارد.

 

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های قاسمی در دوران مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی و آرزوی سلامتی برای او، با استعفایش در پی تشدید بیماری، موافقت و ابراز امیدواری کرد که «از توانمندی‌های ایشان پس از بهبودی کامل استفاده شود».

 

در پی قبول استعفای رستم از وزارت راه و شهرسازی، رئیس‌جمهور شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را  با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. با این حال صدای پای مهرداد بذرپاش به گوش می‌رسد.

 

باران زرین قلم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------