آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

حجاریان: به جنگ اعتماد عمومی‌ رفته‌اند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , حجاریان
«می‌بینیم به جنگ اعتماد عمومی رفته و حتی هلال‌ احمر را ملکوک کرده‌اند. باید توجه کنیم بحران بی‌اعتمادی به بحران بی‌اعتباری ختم می‌شود تا به آنجا که مردم داور بی‌طرف خارجی را به گونه‌های وطنی ترجیح می‌دهند.» 

به گزارش ایسنا، در ادامه گزیده گفت‌وگوی روزنامه شرق با سعید حجاریان را می‌خوانیم:

 

- جریان‌های مختلف از همان روزهای ابتدایی مانند دولت وارد مناطق سیل‌زده شدند. پس دولت نیز می‌تواند انتقادات خود را صریحاً به دیگران وارد کند؛ به‌ویژه درباره ساخت‌وسازهای غیر کارشناسی و تخریب‌های انقلابی. این مسئله را به طور مشخص در تأسیسات حمل‌ونقل، از جمله خطوط راه‌آهن مشاهده کردیم که عملاً راه عبور آب را مسدود کرده بود.

 

- به دولت نیز انتقاداتی وارد است؛ به عنوان مثال درباره مسیل کنار دروازه قرآن شیراز. شنیدم با آن که زیر آن مسیل به قطر ۲.۵ متر لوله‌گذاری شده بود اما کسی از گرفتگی و مسدود شدن لوله‌ها خبر نداشته است. البته همین‌جا باید به رها کردن آب از رکن‌آباد به سمت دروازه قرآن اشاره کرد که خسارت را دوچندان کرد.

 

- در زمینه سدسازی، دوره‌های ۵۰ ساله خشک‌سالی و ترسالی را لحاظ و محاسبه می‌کنند که در پیک طغیان، چند مترمکعب بر ثانیه آب وارد سد می‌شود و مطابق آن، پایین‌دست را برای عبور سیل و باز کردن دریچه‌ها تعریض می‌کنند اما در سال‌های کم‌آبی این عرض کمتر شده و دولت بی‌توجه بوده است.

 

- می‌توان به دولت خرده گرفت اما چنین حقی متعلق به کارشناسان فن است که خبرویت دارند، اما متأسفانه در این بلا، شاهد جنگ لفظی با دولت بودیم که نمک به زخم مردم پاشید.

 

- مسئولیت مدیریت بحران بر عهده دولت است و سایر نیروها، اعم از مردمی و نظامی باید تابع این مدیریت باشند و تک‌روی را تعلیق کنند. حتی اگر حجم تخریب سیل به حدی بوده است که مدیریت بحران از پس آن برنمی‌آمده، مجوز تعرض دیگران صادر نمی‌شود و دولت باید افراد قوی‌تری را جایگزین کند.

 

- دولت در زمینه سیل اختیار داشته اما مانند دوره جنگ، حجم کار زیاد بوده است؛ مثلاً مهندس موسوی، در دولتش اختیار داشت اما حجم امور مربوط به جنگ بسیار بالا بود تا حدی که کابینه صورت جنگی به خود گرفت.

 

- ناکارآمدی دولت، بر خلاف سایر نهادها آشکار است زیرا تحفظ چندانی وجود ندارد و همه کارهای دولت در معرض دید و داوری مردم است اما سایر نهادها فاقد شفافیت هستند؛ چنان‌که در یک فقره دیدیم، پس از انتشار بودجه برخی دستگاه‌ها گفتند دولت به دشمن گرا داده است!

 

- سیاسی‌شدن بحران‌ها فقط به ایران محدود نیست؛ مثلاً در بحث جلیقه‌زردها یا برگزیت سریعاً موضوع سیاسی شد و دولت و حزب حاکم را هدف گرفت.

 

- نگاه‌ها باید معطوف به حل بحران باشد. سیاسی شدن، بحران را عمیق می‌کند. به همین جهت، برخی حوزه‌هایی که ماهیتاً غیر سیاسی هستند، باید به کارشناسان و داوران مرضی‌الطرفین سپرده شوند.

 

- می‌بینیم به جنگ اعتماد عمومی رفته و حتی هلال‌احمر را ملکوک کرده‌اند. باید توجه کنیم بحران بی‌اعتمادی به بحران بی‌اعتباری ختم می‌شود تا به آنجا که مردم داور بی‌طرف خارجی را به گونه‌های وطنی ترجیح می‌دهند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------