آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

چالش برسر آمار جانباختگان



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , آمار جانباختگان

 

 به تازگي اعلام شد آمار دقيق کشته‌شدگان نزد نهادهاي مربوطه موجود است، اما عدم اطلاع‌رساني درباره آن، از آنجا که نيازمند تفکيک دقيق از حيث چرايي و چگونگي جان باختن افراد بوده، تاکنون به طول انجاميده است. سوال محوري و مهمي که اين روزها و پس از رخدادهاي تلخ چند هفته گذشته ناشي از اصلاح قيمت بنزين در کشور مطرح مي‌شود تعداد و چرايي عدم اعلام آمار رسمي کشته‌شدگان اين حوادث است. تاکنون پاسخ روشني نه درباره اصل موضوع و نه درباره علت به طول انجاميدن اعلام آمار کشته‌شدگان به افکار عمومي داده نشده است.

 

اين در حالي است که رسانه‌هاي معاند، با تمرکز بر موضوع کشته‌شدگان رخدادهاي اخير، اهداف کاملا مغرضانه‌اي را براي ايجاد بي‌اعتمادي در مردم و همچنين تحريک نهادهاي بين‌المللي براي صدور قطعنامه‌هاي حقوق بشري عليه کشورمان، پيگيري مي‌کنند. بيان آمارهاي دروغ و جهت‌دار و اعلام اعدادي چون 350 يا 500 و يا هزاران کشته‌اي که ترامپ مدعي شد، نمونه‌اي از شايعات و شبهه‌افکني‌هايي است که اين رسانه‌ها در شبکه‌هاي رسمي و مجازي خود براي دامن زدن به اين موضوع، با شدت کم‌سابقه‌اي دنبال مي‌کنند.

 

طبيعتا عدم اعلام آمار رسمي از سوي نهادهاي ذي‌ربط، به تقويت اين شايعات و اثرگذاري تبليغات سوء جريان‌هاي معاند جمهوري اسلامي در فضاي افکار عمومي کمک شاياني کرده است. حال اين سوال مطرح است که آيا آمار رسمي از کشته‌شدگان حوادث اخير وجود ندارد و يا اگر وجود دارد، دليل طولاني شدن فرآيند اعلام آن چيست؟ 19 آذر نورنيوز نوشت: «پيگيري‌ها نشان مي‌دهد که آمار دقيق کشته‌شدگان نزد نهادهاي مربوطه موجود است، اما عدم اطلاع‌رساني درباره آن، از آنجا که نيازمند تفکيک دقيق از حيث چرايي و چگونگي جان باختن افراد بوده، تاکنون به طول انجاميده است.»

 

چند روز قبل دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر اينکه مردم سوال دارند چرا تعداد کشته‌شدگان اعلام نمي‌شود، پاسخ داد: مردم به شما نمايندگي دادند؟ من چون اطلاع دقيق ندارم نمي‌تونم اعلام کنم. شما اصرار مي‌کنيد، ولي من اطلاع دقيقي ندارم. فقط مي‌گويم آمار و ارقامي که بنگاه‌هاي خبري خارج از کشور اعلام مي‌کنند با واقعيت خيلي متفاوت است. سازمان عفو بين‌الملل مدعي است که تعداد کشته‌شدگان 208 نفر است. برخي رسانه‌هاي خارج از کشور نيز اين آمار را بين 300 تا 400 کشته اعلام کرده‌اند. آماري که مقامات کشورمان بارها آن را رد کرده‌اند ولي آماري در اين خصوص ارائه نمي‌دهند.

 

محمدجعفر منتظري همچنين در ارتباط با چرايي عدم اعلام تعداد دقيق بازداشت‌شدگان گفت: دليل اين مساله آن است که تعداد بازداشتي‌ها متغير است. بنابراين اگر امروز عددي اعلام کنم ممکن است منطبق با واقعيت نباشد اين در حالي است که پيش از اين وزارت کشور اعلام کرده بود که درخصوص تعداد جان‌باختگان اغتشاشات اخير، دادستاني اعلام نظر مي‌کند و دادستاني پس از تفکيک، اطلاعات مرتبط را اعلام خواهد کرد. در همين حال، جهانبخش محبي‌نيا نماينده مجلس در مصاحبه‌اي، درباره آمار قربانيان اعتراضات بنزيني گفته است که براي روشنگري خود مسئولان شوراي عالي امنيت ملي و وزارت کشور مسئوليت اصلي را دارند. در شوراي عالي امنيت ملي سران قوا و فرماندهان سپاه و ارتش هستند. اينکه اعلام نمي‌کنيم به چه منفعتي مي‌رسيم را نمي‌دانم. اگر مردم از ما بپذيرند و واقعيت را بگوييم خيلي به نفع ماست چون آمار و ارقامي که من بيرون مي‌شنوم واقعا وحشتناک است.

 

هشدار نماينده مجلس

محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس 12 آذر در يک پيام توئيتري به مسئولان هشدار داد که اگر مراجع ذي‌ربط آمار حوادث آبان را منتشر نکنند، نمايندگان مجلس ناگزير به انتشار آماري مي‌شوند که در اختيار دارند. پس از آن سخنگوي دولت در آخرين نشست خبري خود با رسانه‌ها، درباره اعداد و ارقامي که براي کشته شدگان حوادث آبان ماه امسال ذکر مي‌شود، اظهارنظر کرد. علي ربيعي در پاسخ به سوالي درباره اينکه چرا آمار کشته شدگان حوادث اخير اعلام نمي‌شود، تصريح کرد: تعداد مجروحان نيروي انتظامي بيشتر از مجروحان عادي است، بالاخره در اين ماجرا عده‌اي مظلوم واقع شدند و ما نمي‌توانيم مثل آمريکا آمار فله‌اي بدهيم. او با بيان اينکه عدد و رقمي که از سوي آمريکايي‌ها درباره قربانيان حوادث اخير اعلام شده، غيرواقعي است، گفت: شاهدي بر ادعاهاي آنان وجود ندارد. ما صادقانه و به تفکيک استان‌ها و علت، آمار را اعلام مي‌کنيم. اگر تا به حال هم صبر کرديم و اعلام نشده به دليل درخواست شوراي امنيت ملي است. دولت با هماهنگي قوه قضائيه و وزارت کشور اين آمار را به زودي اعلام مي‌کند.

 

 

آرمان ملي

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------