نور قرمز رشد گیاهان را افزایش می‌دهد



رشد گیاهان در نور قرمز،اخبار علمی،خبرهای علمی
گیاهان برای رشد به نور قرمز و آبی نیاز دارند که بخشی از نور مرئی "سفید" تولید شده توسط خورشید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیواطلس، دانشمندان یک فیلم تقویت کننده گیاهی ساخته اند که نور UV خورشید را به نور قرمز بیشتری تبدیل می‌کند.

 

فیلم WCM (مواد تبدیل کننده طول موج) که توسط تیمی در دانشگاه هوکایدو ژاپن ساخته شده است و شامل ورقه‌های پلاستیکی شفاف تجاری است که با یک لایه نازک از فلز کمیاب به نام یوروپیوم پوشانده شده است.

 

هنگامی که این ماده روی گیاهانی قرار می‌گیرد که در زیر نور مستقیم خورشید رشد می‌کنند، به تمام نور مرئی اجازه عبور می‌دهد، اما علاوه بر این، طول موج نور فرابنفش ورودی را تغییر می‌دهد و آن را به نور قرمز مرئی تبدیل می‌کند.

 

در آزمایش‌های مزرعه‌ای، گروه‌هایی از گیاهان چغندر سوئیس و نهال‌های کاج اروپایی هم با و هم بدون فیلم WCM رشد کردند - به عبارت دیگر، این ماده در برخی از گروه‌ها استفاده شد، اما در همه گروه استفاده نشد‌.

 

در طول ماه‌های تابستان، زمانی که روز‌ها طولانی‌تر و نور خورشید قوی‌تر بود، فیلم تفاوت چندانی برای گیاهان شغال نداشت.

 

اما در زمستان، گیاهانی که در زیر لایه رشد کرده بودند، ۱.۲ برابر ارتفاع بوته و ۱.۴ برابر زیست توده بیشتر پس از یک دوره ۶۳ روزه به نمایش گذاشته شدند.

 

علاوه بر این، نهال‌های کاج اروپایی رشد کرده در زیر فیلم، نرخ رشد نسبی بالاتری در طول چهار ماه اولیه رشد داشتند.این باعث شد که قطر ساقه آن‌ها ۱.۲ برابر بزرگتر از قطر گروه کنترل و زیست توده کل ۱.۴ برابر بیشتر باشد.

 

شایان ذکر است، رشد سریع نهال‌ها باعث شد که نهال‌ها در عرض یک سال به اندازه استاندارد برای کاشت جنگل برسند، که این اتفاق برخلاف دو سال معمول است.

 

امید است که در میان کاربرد‌های دیگر، روزی بتوان از این فناوری برای افزایش تولید مواد غذایی در مناطقی با آب و هوای سرد استفاده کرد، جایی که روز‌ها نسبتاً کوتاه و نور خورشید نسبتاً ضعیف است.

 

سونائو شوجی نویسنده اصلی این مقاله گفت: با استفاده از پوشش مواد تغییر دهنده طول موج، ما توانستیم با موفقیت یک فیلم شفاف ایجاد کنیم و توانایی آن را در تسریع رشد گیاه نشان دهیم.

 

با طراحی منطقی یون ساطع کننده نور، می‌توانیم آزادانه رنگ نور ساطع شده را به رنگ‌های دیگر مانند سبز یا زرد کنترل کنیم، بنابراین انتظار داریم که بتوانیم فیلم‌های تبدیل کننده طول موج ایجاد کنیم که برای انواع مختلف گیاهان بهینه شده است.

 

مقاله‌ای در مورد این تحقیق هفته در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

خوانندگان همچنین ممکن است به فیلم نازکی که اخیراً در دانشگاه نیویورک ساخته شده است علاقه‌مند شوند که نور ماوراء بنفش و آبی را به نور مادون قرمز نزدیک تبدیل می‌کند که می‌تواند توسط سلول‌های خورشیدی برای تولید الکتریسیته استفاده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------