برای اولین بار موج‌های لرزه‌ای روی سیاره‌ای دیگر مشاهده شد



مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان در پی اصابت دو سنگ آسمانی بزرگ به مریخ برای اولین بار امواج لرزه‌ای (Seismic) را روی سطح سیاره ای دیگر به غیر از زمین مشاهده کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای «سای تک دیلی»، داده‌های مربوط به مریخ‌لرزه‌ها (marsquakes) توسط فضاپیمای اینسایت لندر ( InSight lander ) اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) ثبت و در موسسه فناوری فدرال زوریخ ETH Zurich آنالیز شده است. این داده‌ها دیدگاه های جدیدی درباره پوسته سیاره مریخ را به همراه خواهد داشت.

 

محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ در حال تحلیل سنجش‌های انجام شده توسط لرزه‌نگارهای ماموریت فضاپیمای «اینسایت»   ناسا از سیاره مریخ بودند، برای مدت نزدیک به سه سال تنها موج‌های لرزه‌ای دریافت شده از مرکز این سیاره یا hypocenter وجود داشت اما دانشمندان امیدوار بودند که لرزه‌هایی را روی سطح سیاره ثبت کنند.

 

انتظار آنها سرانجام به نتیجه رسید و آن زمانی بود که اصابت یک سنگ آسمانی در روز ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ نوع امواج لرزه‌ای سطحی مورد انتظار را پدید آورد.

 

تصاویر ثبت شده توسط «مدارگرد شناسایی مریخ» در اواخر ماه گذشته فاش کرد که یک مرکز اصابت در حدود سه هزار و۵۰۰ کیلومتری دورتر از «اینسایت لندر» بوده است. این موقعیت ثبت شده با مرکز مورد انتظار برای زلزله مطابقت داشته است.

 

به گفته محققان، این اولین باری است که امواج لرزه‌ای بر روی سیاره دیگری بجز زمین ثبت شده است.

 

این امواج لرزه‌ای سطحی برای محققان بسیار مهم هستند زیرا اطلاعاتی درباره ساختار پوسته مریخ فراهم می کند. از آنجا که پوسته هر سیاره سرنخ‌هایی درباره نحوه تشکیل و تکامل آن سیاره ارائه می دهد این یافته‌های جدید بسیار سودمند هستند.

 

مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی

حل معمای دوگانگی مریخ

این تحقیقات جدید همچنین می‌تواند به حل یک راز مربوط به چند قرن گذشته کمک کند. از زمانی که اولین تلسکوپ به سمت مریخ نشانه رفت، معلوم شد که یک تضاد (کنتراست) شدید بین نیمه‌های شمالی و جنوبی این سیاره وجود دارد که از آن به عنوان دوگانگی (dichotomy) مریخ یاد می‌شود.

 

محققان تاکنون موفق به حل این معما نشده‌اند زیرا قادر به دیدن ساختارهای اعماق زیرین این سیاره نبوده‌اند اما اکنون با این یافته‌ها شروع به افشای این مساله کرده‌اند.

 

نتایج اولیه به نظر می‌رسد که تئوری‌های رایج درباره دوگانگی مریخ را رد می‌کند. پوسته این سیاره در شمال و جنوب به احتمال زیاد از مواد متفاوت تشکیل نشده است و ساختارهای آنها در اعماق ممکن است، مشابه باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------