کشف یک اتفاق عجیب درباره مریخ توسط ناسا



مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که با افزایش سرعت چرخش مریخ، طول شبانه‌روز این سیاره دارد کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، داده‌هایی که فرودگر InSight از مریخ تهیه کرده است، نکته جالبی را درباره رفتار عجیب این سیاره نشان می‌دهد. دانشمندان در مطالعه‌ای با بررسی این داده‌ها اعلام کرده‌اند که سرعت گردش سیاره سرخ احتمالاً در حال افزایش است و طول شبانه‌روز آن کوتاه‌تر می‌شود.

 

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که گروهی از محققان به رهبری «سباستین لومایستری» از رصدخانه سلطنتی بلژیک دریافته‌اند که طول شبانه‌روز مریخ هر سال به اندازه کسری از یک میلی‌ثانیه کوتاه‌تر می‌شود، چون سرعت چرخش سیاره در حال افزایش است.

 

پژوهشگران برای این تحقیق از ابزار RISE در کاوشگر InSight استفاده کردند. لومایستری می‌گوید: «آن‌چه به دنبالش هستیم تغییراتی صرفاً به اندازه چند ده سانتی‌متر در طول یک سال مریخی است. زمان زیادی طول می‌کشد و داده‌های بسیاری باید گردآوری شود تا بتوانیم این تغییر را حتی مشاهده کنیم.»

 

تغییر چرخش مریخ چقدر است؟

دانشمندان برای انجام این تحقیق از این فرودگر سیگنال‌های رادیویی منتشر کردند. سپس داده‌های مربوط به این سیگنال‌ها توسط RISE به زمین برگردانده شد تا موقعیت فرودگر و به متعاقب آن، حرکت مریخ، به‌طور دقیق ردیابی شود. محققان با بررسی این اطلاعات متوجه شدند که چرخش مریخ در هر سال 4 میلی‌ثانیه قوسی در حال افزایش است. یک ثانیه قوسی معادل 0.0002 درجه است، بنابراین یک میلی‌ثانیه قوسی یک‌هزارم یک ثانیه قوسی می‌شود.

 

محققان از RISE برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ژئولوژی درونی مریخ نیز استفاده کردند. آن‌ها می‌گویند درون این سیاره یک هسته فلزی گداخته وجود دارد که با چرخش مریخ تکان می‌خورد و باعث لرزش سیاره می‌شود. پژوهشگران همچنین با مقایسه این داده‌ها و دو مجموعه داده دیگر از لرزه‌نگار InSight، شعاع این هسته گداخته را بین 1789 و 1850 کیلومتر محاسبه کردند. شعاع خود سیاره مریخ 3396 کیلومتر است.

 

لومایستری می‌گوید: «این آزمایش تاریخی بود. ما زمان و انرژی زیادی را صرف آماده‌سازی این آزمایش کردیم و انتظار چنین اکتشافی را داشتیم. اما بااین‌حال، همچنان شگفت‌زده شدیم، و کار هنوز تمام نشده است، چرا که RISE همچنان می‌تواند چیزهای زیادی را درباره مریخ افشا کند.»

 

نتایج یافته‌های محققان در مجله Nature منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------