صدای مومیایی ۳ هزار ساله شبیه سازی شد



اخبار,اخبار علمی,مومیایی
محققان با کمک پرینتر سه بعدی مجرای صوتی یک مومیایی ٣ هزار ساله را ساختند تا صدای او را شبیه سازی کنند.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، صدای یک کاهن مصر باستان برای نخستین بار پس از مرگ و مومیایی شدن اش قابل شنیدن است. به گفته پژوهشگران این کاهن ٣ هزار سال قبل قوت کرده است. 

 

مومیایی Nesyamun اکنون در موزه شهر لیدز قرار دارد و تحت بررسی است. مومیایی مذکور در سال ١٨٢۴ میلادی باز شد و تحقیقات نشان داد او هنگام مرگ ۵۰ سال یا بیشتر سن داشته است. او در اثر خفگی فوت کرده بود و بعدا محققان به این نتیجه رسیدند که خفگی در نتیجه واکنش آلرژیک به وجود آمده است. احتمالا زنبوری زبان او را گزیده بوده است.

 

اکنون تیمی از محققان با کمک پرینتر سه بعدی مجرای صوتی این کاهن را بازسازی کرده اند تا صدای او مشخص شود. 

 

دیوید هوارد مدیر بخش مهندسی الکترونیک در دانشکاه رویال هالووی و یکی از مولفان پژوهش می گوید: ما در حقیقت صدای Nesyamun در تابوت سنگی را ساختیم. این صدای سخن گفتن او نیست.  

 

آنها چند سی تی اسکن از این مومیایی تهیه کردند و پس از آن محققان توانستند مجرای صوتی مومیایی را با پرینتر سه بعدی بازسازی کنند. در مرحله بعد محققان این مدل سه بعدی به یک حنجره الکترونیکی و بلندگو متصل شد.  

 

مسیر صوتی هرگونه صدای تولید شده از هوا را فیلتر می کند و در نتیجه صدایی منحصر به فرد به وجود می آید. هوارد در این باره می گوید: صدای حنجره ما الکترونیکی است. محققان معتقد بودند آخرین اصوات خارج  شده از حنجره این مومیایی اوووو یا آرررر بوده است. اما مشخص شد آخرین صدای خارج شده از حنجره مومیایی بیشتر شبیه اوووخ (eeuuughhh) بوده است. 

 

اما در نهایت هوارد اشاره می کند صدایی که حنجره ایجاد کرده صوتی شبیه واژه های bad یا bed در زبان انگلیسی است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------