احتمال انفجار یک ستاره در حال مرگ بزرگ‌تر از خورشید



اخبار,اخبار علمی
اخترشناسان اخیرا اعلام کرده‌اند ستاره" اِبط الجوزا" یا "شبان‌شانه"(Betelgeuse) صورت فلکی "شکارچی" به پایان عمر خود نزدیک است و احتمالا نابودی‌اش نیز با یک انفجار بزرگ همراه خواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی نت، بنابر گزارش‌ها دومین ستاره پرنور صورت فلکی شکارچی به پایان عمر خود نزدیک شده است و در نهایت زندگی خود را با انفجاری عظیم که ابرنواختر نام دارد به پایان خواهد رساند.

 

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر(Supernova) به پایان می‌برند. یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستارهٔ در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود یک هستهٔ کوچک نوترونی به جای می‌گذارد. ابط الجوزا، ستاره غول‌پیکر سرخ‌رنگی است که به پایان عمر خود نزدیک است، یعنی در برهه‌ای از زمان قرار دارد که خورشید میلیاردها سال دیگر به آن خواهد رسید.

 

ابط الجوزا یک ستاره عظیم سرخ است. ابط الجوزا ستاره عظیمی است که قطر آن در حدود یک میلیارد و دویست میلیون کیلومتر است، یعنی تقریباً هزاران برابر قطر خورشید که یک میلیون و سیصد هزار کیلومتر است.

 

"ادوارد گینان"(Edward Guinan)، اخترشناس "دانشگاه ویلانووا" در گفتگو با فوربز گفت: این ستاره طی ۱۰ روز گذشته تقریباً درخشندگی یکسان و ثابتی داشته است. به نظر من انفجار این ستاره به همین زودی‌ها رخ نمی‌دهد.

 

بررسی‌های اخترشناسان درباره این ستاره همچنان طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------