تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از اجرام آسمانی



اخبار,اخبار علمی,اجرام آسمانی
ناسا تصاویر زیبایی از برخی اجرام آسمانی منتشر کرده که محصول ادغام داده‌های چند تلسکوپ هستند.

به گزارش ایسنا، ناسا تصاویری را منتشر کرده است که در آنها، داده‌های "تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا" (Chandra X-ray Observatory) با داده‌های ماموریت‌های دیگر ادغام شده‌اند. این روش بررسی، امکان درک کامل‌تر اجرام فضایی را فراهم می‌کند.

 

تصویر نخست، تصویر "سحابی هلیکس" (Helix Nebula) است که "سحابی چشم خدا" نیز نامیده می‌شود. این تصویر، داده‌های مادون قرمز "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) را برای رنگ‌های سبز و قرمز، داده‌های "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope) را برای رنگ‌های نارنجی و آبی، داده‌های تلسکوپ فضایی "گلکس" (GALEX) برای نور فرابنفش و داده‌های تلسکوپ چاندرا را برای رنگ سفید در بر دارد.

 

تصویر دوم، مربوط به "کهکشان چرخ گاری" (Cartwheel Galaxy) است که شبیه به چشم گاو به نظر می‌رسد. شکل ظاهری این کهکشان، به خاطر وجود کهکشان کوچکتری است که از میان آن گذر می‌کند. اشعه ایکس تلسکوپ چاندرا، گازهای داغ آشفته‌ای را با رنگ بنفش نشان می‌دهند که در اثر برخورد پراکنده شده‌اند. داده‌های نوری تلسکوپ هابل نیز که به رنگ‌های قرمز و سبز و آبی هستند، نشان می‌دهند که این برخورد در کدام قسمت ممکن است به شکل‌گیری ستاره منجر شود.

اخبار,اخبار علمی,اجرام آسمانی

 

سومین تصویر، "اتا شاه‌تخته" یا "اتا کارینا" (Eta Carinae) را نشان می‌دهد که یک سامانه ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است. این سامانه، دو ستاره بزرگ را در بر دارد که بسیار نزدیک به یکدیگر در حال گردش هستند. در این تصویر، داده‌های نوری تلسکوپ هابل، رنگ سفید و همچنین پرتو فرابنفش را نشان می‌دهند و پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا نیز انتشارات بنفش را مشخص می‌کند.

اخبار,اخبار علمی,اجرام آسمانی

 

سومین تصویر، ابرنواختر موسوم به "اس ان ۱۹۸۷ای" (SN 1987A) است که یکی از درخشان‌ترین ابرنواخترهای دیده شده به شمار می‌رود. داده‌های تلسکوپ چاندرا، رنگ آبی و داده‌های تلسکوپ هابل، رنگ‌های نارنجی و قرمز را نشان می‌دهند.

 

اخبار,اخبار علمی,اجرام آسمانی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------