ابداع پارچه هوشمندی که به نرمی پنبه و به سختی سنگ می‌شود!



اخبار,اخبار علمی,پارچه هوشمند
محققان دانشگاه "ییل" یک پارچه رباتیک هوشمند ساخته‌اند که می‌تواند هم به اندازه کافی انعطاف‌پذیر شود و هم به منظور انجام وظایف خاص، سفت شود.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، رباتیک نرم(Soft robotics) حوزه‌ای است که به سرعت در حال رشد است و دارای کاربردهایی از پروتزها گرفته تا اکتشافات فضایی است.

 

اکنون یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "ییل"(Yale) با اختراع یک پارچه رباتیک هوشمند که می‌تواند شکل و سختی خود را در حین پرواز تغییر دهد، این فناوری را یک قدم جلوتر برده است.

اخبار,اخبار علمی,پارچه هوشمند

 

کلید توانایی خاص این الیاف در خود آن است. این تیم به سرپرستی دکتر "ربکا کرامر-بوتیلیو"، یک اپوکسی را در الیاف ریسیدند که به لطف ذرات فلز "فیلد"(Field) که در آنها جاسازی شده است، می‌تواند سختی خود را تغییر دهد.

 

"فلز فیلد" از این نظر جدید است که در دمای بسیار پایین مایع می‌شود. بدین ترتیب وقتی این فلز خنک است، جامد باقی می‌ماند و پارچه سفت است و با اعمال یک جریان کم روی این الیاف، فلز کمی گرم و باعث می‌شود به همراه بقیه قسمت‌های پارچه، نرم و قابل انعطاف شود.

 

"ترور باکنر" نویسنده ارشد این مطالعه گفت: کامپوزیت اپوکسی-فلز فیلد ما می‌تواند فقط با گرم شدن یا خنک شدن، هم به اندازه لاستیک لاتکس انعطاف‌پذیر باشد و هم به اندازه آکریلیک سخت، بیش از ۱۰۰۰ برابر سفت و سخت شود. الیاف بلند این ماده را می‌توان روی پارچه دوخت تا اسکلتی حمایتی به آن بدهد و بتوانیم آن را خاموش و روشن کنیم.

 

علاوه بر این، این تیم یک حسگر مبتنی بر مایع برای شناسایی تغییرات، چه در استفاده کننده و چه در محیط اطراف ایجاد کرده است که می‌تواند به معنای واقعی کلمه روی پارچه نقاشی شود.

 

محققان همچنین سیم‌های آلیاژی مخصوص حافظه مانند را در این پارچه تعبیه کرده‌اند که هنگام قرار گرفتن در معرض جریان، خود را در سراسر ماده به شکل از قبل برنامه‌ریزی شده خم می‌کند که آن را قادر می سازد شکل مناسب خود را گرفته و حفظ کند.

 

به عنوان مثال یک شلوار هوشمند را تصور کنید که با نرم و سفت شدن می‌تواند به افراد مسن کمک کند بایستند یا بنشینند.

 

البته این ماده احتمالاً برای شلوارهای هوشمند مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، چرا که بودجه این تحقیق توسط دفتر تحقیقات علوم نیروی هوایی آمریکا تأمین شده است که امیدوار است بتواند از این پارچه هوشمند در همه چیز از رگ بند یا شریان بند(تورنیکه) پزشکی و تورهای هوشمند تا چادرهای با قابلیت استقرار و باز شدن خودکار استفاده کند.

 

رگ‌بند، تسمه یا نواری است که بر روی عضو می‌بندند تا مانع عبور جریان خون شود. این وسیله با وارد آوردن فشار از روی پوست قادر است با مسدود کردن سرخ‌رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها، جریان خون در آن اندام را موقتاً متوقف نموده و به کاهش یا قطع خونریزی کمک کند. استفاده از رگ‌بند در جراحی‌های ارتوپدی به منظور جلوگیری از خونریزی حین عمل و در فوریت‌های پزشکی و میدان جنگ کاربرد دارد. بدین صورت که روی دست و پای بیمار بسته می‌شود و به دلیل کاهش خونریزی سطح بهتری از عمل برای جراح نمایش می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------