امشب ماه در دورترین فاصله با زمین است



اخبار,اخبار علمی,ماه و زمین
یک پژوهشگر نجوم با بیان اینکه ماه در تاریخ نهم آبان در بیشترین فاصله خود نسبت با زمین قرار دارد، گفت: ماه در این زمان در اوج مدار خود با زمین است.

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: مدار حرکت ماه به دور زمین بیضی شکل است و در زمان هایی ماه در اوج مدار یعنی دورترین فاصله با زمین و در زمان هایی دیگر در نزدیکترین فاصله با زمین قرار دارد.

 

وی افزود: در زمان هایی که ماه در نزدیک ترین فاصله با زمین است، شاهد ابر ماه و در هنگامی که ماه در اوج مداری قرار می گیرد، شاهد ریزماه هستیم.

 

این مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: جمعه نهم آبان در ساعت ۲۲:۱۶، ماه در دورترین فاصله خود با زمین قرار دارد که در فاصله ۴۰۶ هزار ۳۳۹ کیلومتر با زمین است.

 

نهم آبان؛ مقارنه ماه و مریخ

مرادی همچنین ادامه داد: در همین تاریخ، در ساعت ۲۳ شاهد مقارنه ماه و مریخ خواهیم بود که سیاره سنگی مریخ به صورت یک جرم درخشان قرمز رنگ در افق شرق در کنار ماه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

 

وی در توضیح مقارنه، گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

 

مرادی با بیان اینکه اندازه مریخ کوچک است و برای رصد جزییات این سیاره باید از ابزار رصدی مناسب استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در این شب ها سیاره های زحل و مشتری نیز از غروب خورشید در آسمان خودنمایی می کنند و به صورت دو جرم درخشان قابل رصد هستند.

 

دهم آبان؛ ماه کامل و مقابله اورانوس

این مدرس نجوم، رویداد نجومی شاخص دهم آبان را ماه کامل عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه از شب قبل ماه در اوج مداری خود قرار گرفته در ساعت ۱۸:۱۹ شاهد ماه کامل که در این زمان به آن ریزماه می گوییم، هستیم.

 

مرادی اظهار کرد: همچنین شنبه دهم آبان در ساعت ۲۱:۴۶ اورانوس در حالت مقابله قرار می گیرد و شرایط رصدی بسیار خوبی برای علاقه مندان به نجوم را فراهم می آورد.

 

وی افزود: در حالت مقابله خورشید در یک سمت و سیاره سمت دیگر زمین است و سیاره از راستای خورشید دور شده و شرایط رصدی خوبی دارد. البته اورانوس به دلیل دوری بسیار از زمین با چشم دیده نمی شود و نیاز به ابزار رصدی مناسب دارد.

 

دوازدهم آبان؛ همنشینی عطارد و ستاره سماک اعزل

این پژوهشگر نجوم دیگر رویداد این شب ها را قرار گرفتن عطارد در کنار ستاره سماک اعزل اعلام کرد و افزود: دوشنبه دوازدهم آبان در ساعت ۵:۳۲ سحرگاه سیاره عطارد در کنار ستاره سماک اعزل قرار می گیرد.

 

مرادی ادامه داد: عطارد به دلیل نزدیکی بسیار به خورشید معمولا زیاد در آسمان اوج نمی گیرد و در کنار خورشید مشخص است. علاقه مندان به نجوم و عکاسی نجومی می توانند در این زمان در افق شرق این سیاره و ستاره معروف را در کنار هم مشاهده کنند.

 

وی در توضیح ستاره سماک اعزل، تصریح کرد: این ستاره یکی از ستارگان درخشان آسمان است که ۲۶۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------