قدیمی ترین و دورترین اختروش جهان کشف شد



اخبار,اخبار علمی,اختروش
دانشمندان توانستند دورترین اختروش دنیا را در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری از زمین پیدا کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانشمندان توانستند طی تحقیقات خود به اطلاعات شگفت‌آوری دسترسی پیدا کنند. بر اساس جدیدترین تحقیقات، دورترین اختروش یا همان کوازار در فضا یک سیاهچاله بسیار بزرگ را در خود پنهان کرده است. ستاره‌شناسان دانشگاه آریزونا به تازگی توانسته‌اند این سیاهچاله غول‌آسا را در یک اختروش در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری زمین پیدا کنند. اختروش‌ها از نورانی‌ترین چیزهایی هستند که در جهان وجود دارند. این اختروش‌ها هسته‌های کهکشانی فعالی هستند که در خود یک سیاهچاله بزرگ را جای می‌دهند.

 

زمانی که اشیاء فضایی توسط سیاهچاله‌های موجود در مرکز اختروش‌ها بلعیده می‌شوند، اختروش‌ها پرتوهای تابش الکترومغناطیسی نورانی منتشر می‌کنند. دانشمندان اکنون بر این باورند که تابش پرتوهای الکترومغناطیسی در واقع نشانگر مراحل تکمیلی شکل‌گیری کهکشان‌های جدید هستند. دانشمندان همچنین اعلام کردند که سیاهچاله‌های موجود در مرکز این اختروش‌ها روزانه به اندازه ۲۵ خورشید نور را به درون خود می‌کشند.

 

نام قدیمی‌ترین کوازار کشف شده در دنیا

این اختروش که با عنوان J0313-1806 شناخته می‌شود ۶۷۰ میلیون سال نوری پس از بیگ بنگ به وجود آمده است. این یعنی اختروش مورد نظر زمانی به وجود آمده که تنها پنج درصد از کل دنیا شکل گرفته بود. به دنبال این مسئله دانشمندان باور دارند این کوازار قدیمی‌ترین و دورترین اختروش به حساب می‌آید.

 

سیاهچاله موجود در این اختروش حجمی معادل ۱.۶ میلیارد خورشید را دارد و از بزرگ‌ترین سیاهچاله‌های شناخته شده به حساب می‌آید. دانشمندان همچنین طی تحقیقات خود متوجه شده‌اند که طوفان‌های فوق داغی از جنس گاز دور سیاهچاله مورد نظر صورت می‌گیرند. اختروش J0313 1806 سالانه بیش از ۲۰۰ توده‌های خورشیدی ایجاد می‌کند. این در حالی است که کهکشان راه شیری در یک سال تنها یک مورد توده خورشیدی را به خود می‌بیند. گفتنی است؛ دانشمندان توانستند مکاشفات جدید خود را در تاریخ ۱۲ ژانویه امسال به ثبت جهانی برسانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------