'اسپیس‌ایکس' مورچه، ربات و آووکادو با خود به فضا برد!



اسپیس ایکس،اخبار علمی،خبرهای علمی
محموله‌ای حاوی مورچه، آووکادو و یک بازوی رباتیک هم اندازه‌ی بازوی انسان همراه با موشک شرکت "اسپیس‌ایکس" در روز یکشنبه به فضا رفت.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، این محموله که در روز دوشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد بیست و سومین ماموریتی است که اسپیس‌ایکس طی یک دهه اخیر برای ناسا انجام داده است.

 

یک موشک فالکون چندبار مصرف از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد و پس از رساندن کپسول دراگون به مدار بخش اول این موشک به طور مستقیم بر روی جدیدترین سکوی اقیانوسی شرکت اسپیس‌ایکس به نام "A shortfall of Gravitas" فرود آمد.

 

کپسول دراگون محموله‌ای با وزن بیش از دو هزار و ۱۷۰ کیلوگرم را حمل می‌کند که لوازم و تجهیزات آزمایش، غذای تازه از جمله آووکادو، لیمو و حتی بستنی برای هفت فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی با خود به فضا برده است.

 

سازمان "دختران پیشاهنگ"(Girl Scouts) نیز همراه با این موشک مورچه، نوعی میگو و گیاه برای انجام آزمایش به فضا فرستادند.

 

دانشمندان دانشگاه "ویسکانسین- مدیسون"(Wisconsin-Madison) نیز دانه‌های گیاه "رشادی گوش‌موشی"(mouse-ear cress) که یک علف هرز گل‌دار است و در تحقیقات ژنتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد به ایستگاه فضایی ارسال کردند. علاوه بر آن سلول‌های خورشیدی و سایر مواردی که با این کپسول به فضا رفتند در شرایط بی‌وزنی قرار خواهند گرفت.

 

یک شرکت نوبنیان ژاپنی نیز بازوی رباتیک آزمایشی خود به فضا فرستاده است تا کارهایی که به طور معمول توسط فضانوردان انجام می‌شود را به انجام برساند. اولین آزمایش این بازوی رباتیک درون ایستگاه فضایی انجام خواهد شد.

 

"تویوتاکا کوزوکی"(Toyotaka Kozuki)، مدیر ارشد فناوری این ربات می‌گوید: مدل‌های بعدی این ربات در خلاء قرار می‌گیرند تا فعالیت‌های مربوط به ماهواره‌ها و تعمیرات فضایی را تمرین کنند.

 

او افزود تا سال ۲۰۲۵ گروهی از این ربات‌ها می‌توانند به ساخت پایگاه‌ در ماه و استخراج منابع با ارزش از ماه کمک کنند.

 

پرتاب موشک پیش از این شرکت اسپیس‌ایکس به دلیل برخی از مشکلات مربوط به کووید-۱۹ به تاخیر افتاده بود و در روز شنبه پرتاب این موشک به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی متوقف شده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------