درخشش حیرت‌انگیز شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی



شفق قطبی،اخبار علمی،خبرهای علمی
فضانوردان اوایل این ماه شاهد درخشش شفق قطبی بر فراز نیوزیلند و قطب جنوب بودند و فیلمی از این لحظه حیرت‌انگیز منتشر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، خدمه ماموریت "Expedition ۶۶" از ایستگاه فضایی بین‌المللی شاهد این شفق سبز رنگ بودند و تصاویر و فیلم‌های دیدنی این منظره را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

 

"شین کیمبرو"(Shane Kimbrough) در روز ۱۲ اکتبر با انتشار عکسی در توییتر خود نوشت: لحظه‌ای نفس‌گیر. من این تصویر را همزمان با آغاز طلوع خورشید ثبت کردم.

 

شفق قطبی زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار خورشید که به بادهای خورشیدی شناخته می‌شوند در میدان مغناطیسی زمین جریان پیدا کنند و با جو زمین واکنش دهند. این ذرات توسط میدان مغناطیسی به قطب‌های زمین هدایت شده و واکنش آن‌ها با جو باعث درخشیدن جو زمین می‌شود.

 

آغاز چرخه خورشیدی نزدیک است. چرخه خورشیدی به تغییرات تناوبی در فعالیت‌های خورشید از جمله تغییرات در تابش خورشید، مواد خورشید و ظاهر آن گفته می‌شود. این چرخه ۱۱ سال به طول می‌انجامد و هر چرخه دارای یک نقطه "حداکثری" است که در آن فعالیت‌های خورشیدی بیشتر می‌شود و ذرات باردار بیشتری به سمت زمین جریان پیدا می‌کند و شفق‌های قطبی را ایجاد می‌کند.

 

اگرچه اکنون در نقطه "حداکثری" قرار نداریم اما فضانوردان که در فاصله‌ی ۴۰۰ کیلومتری در مدار زمین قرار دارند، شاهد نمایی فوق‌العاده از شفق قطبی بودند.  

 

به گفته‌ی "توماس پسکه"(Thomas Pesquet) در نهایت طلوع خورشید این نمای فوق‌العاده را پنهان کرد.

 

"پسکه" در روز ۱۷ اکتبر با انتشار فیلمی از شفق قطبی در صفحه توییتر خود نوشت: منظره‌ای از شفق قطبی تا ستارگان که در نهایت در نور خورشید ناپدید می‌شوند.

 

اگرچه شفق‌های قطبی زیبا هستند اما می‌توانند برای فضانوردان خطرناک باشند زیرا آن‌ها ناشی از تشعشعات فضایی هستند. ناسا دستورالعمل‌هایی در این مورد اتخاذ کرده تا از اثرات منفی تشعشعات فضایی جلوگیری کند. این تشعشعات می‌توانند عامل به وجود آمدن سرطان و سایر بیماری‌ها باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------