استخدام علمای دینی توسط ناسا برای آماده‌سازی تماس بشر با فرازمینی‌ها



سازمان ناسا،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک کشیش، یک خاخام و یک امام مسجد مسلمان از جمله الهیات دانانی هستند که توسط ناسا استخدام شده‌اند تا بررسی کنند که اگر حیات فراتر از زمین در سیارات دیگر کشف شود ادیان چگونه واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش فرارو به نقل از تی ار تی، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) تاکنون دست کم ۲۴ پژوهشگر را برای شرکت در برنامه‌ای در مرکز تحقیقات الهیات دانشگاه پرینستون در نیوجرسی استخدام کرده است. این مرکز در سال ۲۰۱۴ میلادی با کمک ۱.۱ میلیون دلاری ناسا تاسیس شد و هدف اصلی خود را ایجاد «پل‌های تفاهم» بین دانشگاهیان رشته‌های مختلف، دانشمندان و سیاستگذاران در مورد نگرانی‌ها و دغدغه‌های جهانی توصیف کرده است.

 

برنامه‌ای در مرکز تحقیقات الهیات دانشگاه پرینستون با هدف ارزیابی چگونگی واکنش ادیان بزرگ جهان نسبت به وجود حیات فراتر از زمین در حال انجام است.

 

هدف این برنامه ارزیابی این موضوع است که ادیان اصلی جهان چگونه به وجود حیات در ماورای زمین واکنش نشان می‌دهند و چگونه چنین کشفی می‌تواند به طور بالقوه بر مفهوم خلقت تاثیر بگذارد.

 

کشیش دکتر «اندرو دیویسون» پژوهشگر دینی دانشگاه کمبریج که دارای دکترای بیوشیمی از آکسفورد است از جمله شرکت کنندگان در برنامه تحت حمایت ناسا در پرینستون بوده است. او در کتاب آتی خود تحت عنوان «اخترشناسی و دکترین مسیحیت» که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر خواهد شد امکان ایجاد حیات توسط خداوند در جای دیگری از جهان را در نظر گرفته و تاکید کرده امکان یافتن حیات فرازمینی‌ها و موجودات بیگانه با انسان در حال تبدیل شدن به واقعیت است. او در پستی در وبلاگ سایت دانشگاه کمبریج نوشته است: «سنت‌های مذهبی یک ویژگی مهم در نوع عملکرد بشریت از طریق چنین تاییدی از زندگی در جایی دیگر خواهند بود».

 

او خاطر نشان می‌سازد در مورد معنای زندگی فرازمینی و درباره موجودات بیگانه تعداد زیادی از مردم به سنت‌های دینی خود برای کسب راهنمایی روی می‌آورند تا جایگاه و منزلت زندگی انسان را دریابند. او در کتاب خود نوشته است: «تشخیص حیات فرازمینی و بیگانه ممکن است در یک دهه یا تنها در قرن آینده و یا شاید اصلا هرگز میسر نشود، اما اگر کشف شود که در کجا چنین حیاتی وجود دارد تفکر در مورد پیامد‌های آن از پیش از زمان کشف مفید خواهد بود».

 

از دیگر شخصیت‌های مذهبی که توسط ناسا استخدام شده‌اند می‌توان به «آلن ویلسون» اسقف باکینگهام، «جاناتان رومین» خاخام یهودی از کنیسه مین هد و امام «قاری عاصم» از مسجد مکه در لیدز اشاره کرد که می‌گویند آموزه‌های مسیحیت، یهودیت و اسلام تحت تاثیر کشف حیات بیگانه و فرازمینی قرار نخواهند گرفت.

 

در همین حال، «کارل پیلچر» رئیس سابق موسسه اختر زیست‌شناسی ناسا می‌گوید که این آژانس الهیات‌دانان را استخدام کرده تا درباره پیامد‌های استفاده از ابزار‌های علمی اواخر قرن بیستم و اوایل بیست و یکم به تفکر بپردازند و هم چنین، پرسش‌هایی که در سنت‌های مذهبی هزاران سال است که مطرح شده‌اند را مورد بررسی قرار دهند.

 

پیلچر این ایده که حیات تنها بر روی سیاه زمین وجود دارد را رد کرده و می‌گوید: «زمانی که بیش از ۱۰۰ میلیارد ستاره در این کهکشان و بیش از ۱۰۰ میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد این ایده غیر قابل تصور است».

 

یک کارشناس ناسا می‌گوید: «ما ممکن است تا ۱۰۰ سال دیگر زندگی فرازمینی و زندگی در غیر از سیاره زمین را کشف نکنیم، اما ممکن است هفته آینده آن را کشف کنیم».

 

ناسا تنها موسسه‌ای نیست که چنین پرسش‌هایی را مطرح ساخته است. «دوئیلیا دی ملو» اخترشناس و استاد فیزیک در دانشگاه کاتولیک می‌گوید که دانشجویان‌اش در چندین کلاس او اغلب پرسش‌های نظری در مورد زندگی هوشمند در جهان را مطرح می‌سازند و در مورد معنای آن برای کلیسای کاتولیک بحث می‌کنند.

 

او می‌گوید: «اگر ما محصول خلقت هستیم چرا نمی‌توانیم زندگی در سیارات دیگر در حال تکامل را داشته باشیم»؟ در سال ۲۰۰۸ میلادی اخترشناس ارشد واتیکان گفته بود هیچ تعارض دینی‌ای میان ایمان به خدا و احتمال وجود موجودات فرازمینی که شاید بیش از انسان تکامل یافته باشند وجود ندارد.

 

«خوزه گابریل فونس» کشیش یسوعی ۴۵ساله که رئیس رصدخانه واتیکان و مشاور علمی پاپ بندیکت بوده است می‌گوید: «به نظر من این امکان وجود دارد که زندگی در سیارات دیگر وجود داشته باشد».

 

پاپ فرانسیس پیش‌تر گفته بود اگر یک موجود فرازمینی در واتیکان حاضر شده و خواستار غسل تعمید شود او مایل به انجام این کار برایش خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------