راز ابرهای مریخ افشا شد



راز ابرهای مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان با استفاده از تصاویر ارسالی از مریخ‌نورد کنجکاوی اطلاعاتی ارزشمند در مورد ابرهای سیاره سرخ به‌ دست آوردند.

به گزارش آنا، دانشمندان سال‌ها می‌کوشند اطلاعاتی در مورد ابرهای مریخ به‌ دست آورند و حالا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مریخ‌نورد کنجکاوی و تصاویری که این کاوشگر از سیاره سرخ ارسال می‌کند می‌توان ابرهای این سیاره را به طور دقیق مطالعه کرد.

 

در ویدئویی که به‌تازگی توسط مریخ‌نورد ناسا ثبت و به زمین ارسال شده است می‌توان ابرهای سیاره مریخ را در حال حرکت مشاهده کرد. زمانی که ابرهای سیاره سرخ مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند سایه آن‌ها روی زمین می‌افتد. دوربینی که این تصاویر را ثبت کرده تاکنون عکس‌های زیادی از مناطق مختلف مریخ گرفته و از این طریق آگاهی بشر را نسبت به سیاره سرخ افزایش داده است. این ویدئو از حرکت ابرها به دو دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای است زیرا دانشمندان با استفاده از آن هم سرعت و هم ارتفاع ابرها را محاسبه می‌کنند.

 

بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که ابرهای مریخ در ارتفاع ۸۰ کیلومتری از سطح این سیاره قرار دارند و ارتفاع آن‌ها نسبت به ابرهای موجود در کره زمین بسیار بیشتر است. با توجه به ارتفاع بسیار بالایی که ابرهای مریخ در آن قرار دارند احتمالاً دی‌اکسید کربن موجود در این ابرها به شکل یخ است. ابرهای مریخ نسبت به ابرهایی که در سیاره آبی مشاهده می‌کنیم، بسیار کم‌رنگ‌تر هستند و برای تصویربرداری از آن‌ها باید از تجهیزات ویژه‌ای استفاده کرد. مریخ‌نورد «کنجکاوی» از زمان پرتاب به فضا تا این لحظه اطلاعات ارزشمندی را به مراکز تحقیقاتی در زمین ارسال کرده و به اذعان کارشناسان این کاوشگر یکی از تأثیرگذارترین ماشین‌های فضایی در سیاره سرخ است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------