اولین ماهواره سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا به مدار رفت



اولین ماهواره سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا،اخبار علمی،خبرهای علمی
سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای یا به اختصار "سرن"(CERN) با موفقیت اولین ماهواره خود را برای نظارت بر تشعشعات فضایی به مدار پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از تک‌اکسپلوریست، در روز ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲(۲۲ تیرماه ۱۴۰۱)، اولین ماموریت فضایی تحت هدایت سرن با موفقیت توسط آژانس فضایی اروپا از مرکز فضایی گویان فرانسه (CSG) انجام گرفت. ماهواره "CELESTA" که اولین ماهواره تحت هدایت سرن است در ساعت ۱۳.۱۳ به وقت ساعت هماهنگ جهانی(۱۷:۴۳ به وقت ایران) به فضا پرتاب شد.

 

این ماهواره سوار بر موشک "Vega-C" اروپا که اولین سفر خود را به فضا انجام می‌داد، با موفقیت به مدار رسید.

 

ریزماهواره "CELESTA" اولین ماموریت فضایی است که توسط سرن با همکاری دانشگاه مونپلیه(Montpellier) و آژانس فضایی اروپا(ESA) هدایت می‌شود. هدف از این ماموریت بررسی اثرات تشعشعات کیهانی بر الکترونیک است. این ماهواره به مدار زمین در فاصله‌ی تقریبا ۶۰۰۰ کیلومتری فرستاده شده است.

 

CELESTA که مخفف عبارت "CERN Latchup Experiment STudent" است یک تاسواره یک یونیتی(۱U) است. این ماهواره یک نسخه مینیاتوری از یک دستگاه نظارت بر تشعشعات موسوم به Space Radeon را در خود جای داده است. نسخه اصلی این دستگاه در شتاب‌دهنده هادرونی بزرگ سرن مستقر شده و عملکرد خوبی از خود نشان داده و می‌تواند در لحظه، اثرات تشعشعات مانند دوز جذبی کل را اندازه‌گیری کند.

 

مارکوس بروگر(Markus Brugger)، رئیس گروه مناطق آزمایشی سرن و آغازگر هر دو پروژه CHARM و CELESTA توضیح می‌دهد: درست در وسط کمربند داخلی وان آلن(Van Allen Radiation Belt)، ماهواره "CELESTA" به بررسی یک مدار غیرعادی که در آن سطوح تشعشعات در بالاترین حد خود قرار دارد، خواهد پرداخت.  

 

کمربند وان آلن ناحیه‌ای متشکل از ذرات باردار پر انرژی در فضا است که بخش عمده آنها از بادهای خورشیدی نشات می‌گیرند و توسط مغناطیس کره سیارات جذب و نگه داشته می‌شوند.

 

انریکو چستا(Enrico Chesta)، هماهنگ‌کننده برنامه‌های هوافضا و محیط‌ زیست سرن در گروه انتقال دانش، می‌گوید: در مأموریتی که فضا را در دسترس‌تر می‌کند، "CELESTA" یک نماینده هیجان‌انگیز برای نمایش این موضوع است که تخصص سرن می‌تواند تأثیر مثبتی بر صنعت هوافضا داشته باشد. با این مأموریت، سرن راه‌حل‌های کم‌هزینه خود برای اندازه‌گیری تشعشعات و آزمایش ماهواره‌ها در برابر آنها را به نمایش می‌گذارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------