کشف یک دریاچه عجیب در مریخ



مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک دریاچه گِلی که به تازگی در مریخ کشف شده، ممکن است نشانه‌هایی از حیات و وجود آب‌های زیرزمینی را در قسمت‌های ناهموار این سیاره پنهان کرده باشد.

به گزارش تسنیم، سیاره‌شناسان به تازگی بقایای یک دریاچه خشک‌شده که اکنون تبدیل به دریاچه گلی شده است را در قسمت‌های ناهموار سیاره مریخ پیدا کرده‌اند و معتقدند که این دریاچه ممکن است نشانه‌هایی از حیات و وجود آب زیرزمینی را در قسمت‌های ناهموار این سیاره پنهان کرده باشد.

 

پس از اینکه دانشمندان به‌دقت بقایای خشک‌شده یک دریاچه گِلی در مریخ را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند که در گذشته در این قسمت یک انبار دفن شده از آب به سطح زمین سرازیر شده است اما نمی‌دانند که منشأ این آب کجاست؟

 

در این رابطه، الکسیس رودریگز؛ دانشمند ارشد مؤسسه علوم سیاره‌ای در آریزونا می‌گوید: پیش از این دریاچه‌های مریخ و آتشفشان‌های گِلی موضوع تعدادی از مطالعات قبلی بوده‌اند اما کار ما نشان‌دهنده اولین تحلیل جامع است که به طور خاص بر روی یک دریاچه گل فرضی متمرکز شده است.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم که آب‌های سطحی مریخ بیش از 3.7 میلیارد سال پیش با نازک شدن جو و سرد شدن سطح مریخ، یخ زده است اما آب‌های زیرزمینی ممکن است هنوز در مخازن وسیعی در زیرزمین باقی مانده باشند. علاوه بر آب، اشکال دیگر حیات نیز ممکن است در آن مخازن وجود داشته باشد و آثاری از وجود حیات را به جای گذاشته باشند.

 

space نوشت، این مطالعه نشان می‌دهد که حدود 3.4 میلیارد سال پیش، بخش عظیمی از سفره‌های زیرزمینی در اثر فرآیندی به نام Hydraotes Chaos به سطح زمین آمده و باعث ایجاد سیل‌هایی با ابعاد بزرگ شد که رسوب کوه‌ها را به سطح زمین ریخت. بر اثر این پدیده مجموعه‌ای از کوه‌های برآمده، دهانه‌های شکسته و دره‌های ناهموار ایجاد شده است.

 

دانشمندان می‌گویند، بخشی از گل و لای که از پایین حباب تولید می‌کنند، نشان می‌دهد که رسوبات از طریق سیل ناگهانی وارد نشده، بلکه از زیر زمین بالا آمده‌اند.

 

بر اساس شبیه‌سازی‌ها، محققان گمان می‌کنند که Hydraotes Chaos مخزنی از آب‌های زیرزمینی به همراه نشانه‌های حیات مدفون شده است که احتمالاً به شکل صفحات ضخیم یخی در زیر زمین بوده اما به دلیل گرمای داخلی سیاره مریخ که یخ را آب می‌کند، آب شده و به سطح زمین آمده و دریاچه‌ای گل‌آلود را ایجاد کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------