تولد میمونی عجیب در چین با چشمان سبز و انگشتان فلورسنت



تولد یک میمون در چین،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان چینی با موفقیت به یک میمون کمک کردند تا نوزادی را به دنیا بیاورد که بدنش از بخش بزرگی از سلول‌های بنیادی تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، در یک مطالعه تجربی، گروهی از محققان چینی با موفقیت به یک میمون کمک کردند نوزادی را به دنیا بیاورد که بدنش از بخش بزرگی از سلول‌های بنیادی تشکیل شده است. محققان گفته‌اند که این یک نقطه عطف علمی مهم است، زیرا این اولین باری است که بخش قابل توجهی از بدن یک میمون با استفاده از این سلول‌های خاص و همه کاره ساخته می‌شود.

 

خط سلول‌های بنیادی به جمعیتی از سلول‌های بنیادی گفته می‌شود که از یک منبع منفرد به دست می‌آیند و می‌توانند در یک محیط آزمایشگاهی کشت و تکثیر شوند.

 

این میمون دارای مخلوطی از سلول‌هایی است که از دو جنین مختلف میمون گرفته شده‌اند، اما هر دو جنین از یک گونه میمون هستند. در گذشته، دانشمندان می‌توانستند این کار را روی موش‌ها انجام دهند، اما آنها نمی‌توانستند این کار را روی حیوانات دیگری مانند میمون‌ها انجام دهند.

 

ژن لیو (Zhen Liu)، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: این هدفی است که مدت‌ها به دنبال دستیابی به آن بودیم. این تحقیق نه تنها پیامدهایی برای درک سلول‌های پرتوان ساده در دیگر نخستی‌ها از جمله انسان دارد، بلکه پیامدهای عملی مرتبطی برای مهندسی ژنتیک و حفاظت از گونه‌ها به دنبال خواهد داشت. به طور خاص، این تحقیقات می‌تواند به ما در ایجاد مدل‌های دقیق‌تر میمون برای مطالعه بیماری‌های عصبی و همچنین سایر مطالعات زیست‌پزشکی کمک کند.

 

دانشمندان بر این باورند که برای اینکه این سلول‌های بنیادی به رشد بچه میمون‌ها کمک کنند، تعداد زیادی از آن‌ها باید از همان ابتدا زنده بمانند و رشد کنند.

 

آن‌ها خط سلول‌های بنیادی را با پروتئین فلورسنت سبز برچسب‌گذاری کردند و سپس گروه خاصی از این سلول‌ها را به جنین‌های میمون بسیار جوان تزریق کردند. این جنین سپس در رحم یک میمون ماده کاشته شد. نتیجه آن ۱۲ بارداری و تولد ۶ میمون زنده بود.

 

آن‌ها دریافتند که یک میمون که زنده متولد شده بود و یک جنین که مرده به دنیا آمد، از ترکیبی از سلول‌های بنیادی تزریق شده و سلول‌های خود میمون تشکیل شده‌اند؛ این بدان معناست که آن‌ها کایمریک هستند. محققان به جستجوی برچسب پروتئین فلورسنت سبز پرداختند.

 

همانطور که در عکس بالا دیده می‌شود، سیگنال‌های فلورسنت سبز را می‌توان در نوک انگشتان و چشمان بچه میمون سه روزه مشاهده کرد.

 

محققان دریافتند که اندام‌های مختلف در میمون زنده بین ۲۱ تا ۹۲ درصد از سلول‌های بنیادی تزریق شده را در خود دارند. این یک دستاورد قابل توجه در تحقیقات سلول‌های بنیادی است.

 

محققان بر این باورند که عواملی مانند سلامت جنین میمون مادر و مشخصه‌های سلول‌های بنیادی ممکن است بر موفقیت این فرآیند تاثیر بگذارد. آن‌ها می‌گویند که مطالعه سلول‌های فردی در مراحل مختلف رشد می‌تواند به آنها در درک بهتر این موضوع کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------