آزمایش اولین موشک فرازمینی در تونل باد



موشک فرازمینی،اخبار علمی،خبرهای علمی
ناسا آزمایش‌های کلیدی را بر روی اولین موشکی که از یک سیاره دیگر پرتاب می‌شود، انجام می‌دهد. موشک MAV اولین موشکی خواهد بود که از سیاره دیگری برای ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ پرتاب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، ناسا ویدئویی را منتشر کرده است که توسط تیم توسعه موشک MAV هنگام انجام آزمایشات در تونل باد در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا گرفته شده است.

 

این تصاویر نشان می‌دهد که آژانس فضایی ایالات متحده آزمایش‌های تونل باد را بر روی مدل‌های چاپ سه‌بعدی شده موشک MAV با موفقیت به پایان رسانده است.

 

موشک MAV قرار است نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ‌نورد استقامت ناسا را تا اوایل دهه ۲۰۳۰ بازیابی کند و به زمین بیاورد. وقتی این کار انجام شود، اولین موشکی خواهد بود که از سیاره دیگری پرتاب می‌شود.

 

آزمایش اولین موشکی که از سیاره‌ای دیگر پرتاب می‌شود

ناسا ماه گذشته اعلام کرد که تیم توسعه MAV با موفقیت آزمایش‌هایی را روی موتورهای مرحله اول و دوم این موشک سوخت جامد انجام داده است. اکنون نیز فیلم‌های گرفته شده در مرکز پرواز فضایی مارشال را منتشر کرده است که از زمان ماموریت‌های آپولو یک مرکز آزمایشی حیاتی بوده است.

 

به گفته ناسا، این آزمایش‌ها به تیم اجازه می‌دهد تا داده‌های هواصوت‌شناسی(ایروآکوستیک) را جمع‌آوری کند تا به آنها کمک کند پویایی طراحی MAV را با استفاده از مدل‌های مقیاس چاپ شده سه‌بعدی درک کنند.

 

ایروآکوستیک یا هواصوت‌شناسی(Aeroacoustics) شاخه‌ای از صداشناسی است که به بررسی تولید نویز ناشی از حرکت سیالات آشفته یا در اثر نیروهای آیرودینامیک بر سطوح می‌پردازد. تولید نویز همچنین می‌تواند مربوط به جریان‌هایی که به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند، باشد.

 

موشک MAV اولین فضاپیمایی خواهد بود که در نهایت از سطح مریخ به فضا پرتاب می‌شود. این کار را به عنوان بخشی از ماموریت بازگشت نمونه مریخ انجام خواهد داد که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) نظارت می‌شود. هدف این دو آژانس بازیابی نمونه‌هایی از خاک مریخ است که توسط مریخ‌نورد استقامت جمع‌آوری شده و در یک دهه آینده آنها را به زمین بازخواهند گرداند.

 

تا به امروز، مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا اجازه داشته است تا آزمایش‌های کلیدی را برای مأموریت‌های مدار زمین و ماه انجام دهد و اکنون به آزمایش موشک MAV کمک می‌کند.

 

استیو گادیس، مدیر پروژه MAV می‌گوید: ما با این آزمایش‌های موفقیت‌آمیز، درک خود را از آیرودینامیک MAV، عملکرد یکپارچه آن و قابلیت کنترل و بارگیری آن بهبود می‌بخشیم. ما از این نتایج برای کمک به طراحی خود و انجام هر گونه پیشرفت مورد نیاز برای MAV به منظور تحویل نمونه‌های مریخ استفاده خواهیم کرد.

 

تونل باد تاریخی ناسا

به گفته ناسا، بخش آزمایشی تونل باد مرکز مارشال تنها ۲۴ اینچ طول و ۱۴ اینچ ارتفاع و عرض دارد، اما با وجود اندازه کوچکش می‌تواند آیرودینامیک مدل‌ها را با سرعت‌هایی تا ۵ ماخ یا تقریباً ۳۸۰۰ مایل در ساعت آزمایش کند.

 

این تونل باد قبلاً برای آزمایش موشک ساترن ناسا، آخرین موشک ناسا موسوم به SLS و موارد دیگر استفاده شده است.

 

ناسا می‌گوید مدل مقیاس MAV را در چندین زاویه داخل این تونل باد آزمایش کرده است تا بفهمد جریان هوا چگونه بر ساختار آن تأثیر می‌گذارد.

 

آنی کاترین بارنز، مدیر بخش هواصوت‌شناسی MAV توضیح داد: ما به دنبال نوسانات شوک و نواحی بزرگی از نوسانات فشار هستیم که می‌توانند باعث واکنش ساختاری شوند.

 

گروه توسعه MAV اکنون داده‌هایی را که از مرکز پرواز فضایی مارشال جمع‌آوری کرده است، بررسی می‌کند تا درک بهتری از رفتار این موشک مریخی هنگام پرتاب از سطح سیاره سرخ در اولین قدم تاریخی داشته باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------