راز اشکال هندسی عجیبی که در بستر دریا مشاهده شدند



راز اشکال هندسی عجیب در دریا،اخبار علمی،خبرهای علمی
دایره‌های مرموزی که در بستر دریا یافت شدند، لانه‌های موجوداتی هستند که احتمالا اصلا نمی‌توانید حدس بزنید.

به گزارش فرادید، چندین سال پیش، در آب‌های نیمه‌گرمسیری جنوب ژاپن، غواصان اشکال هندسی بزرگی را در بستر شنی دریا مشاهده کردند. دایره‌ها تقریباً دو متر عرض داشتند و از دو حلقه متحدالمرکز با پره‌هایی که از مرکز به اطراف پراکنده شده بودند، تشکیل شده بودند.

 

آن‌ها نسخه آبی حلقه‌های کشتزار غیرقابل توضیح در خشکی بودند. هیچ‌کس نمی‌توانست بفهمد چه چیزی یا چه کسی این اشکال مرموز را ساخته است؛ اما پاسخ بسیار ساده و در عین حال غیر منتظره بود: یک بادکنک‌ماهی کوچک.

 

سپس، تیمی از دانشمندان، خالقان این آثار هنری در بستر دریا را در حال عمل دیدند. آن‌ها یک بادکنک‌ماهی نر کوچک از جنس Torquigener را دیدند که حدود ۱۲ سانتی متر طول داشت، روی ماسه‌ها می‌چرخید، باله‌هایش را تکان میداد و الگوهایی روی در شن‌ها ایجاد می‌کرد. پس از آن، بادکنک‌ماهیان بیشتری مشاهده شدند که دایره‌هایی را روی بستر دریا ترسیم می‌کردند و هر کدام یک سری مراحل مشابه را انجام می‌دادند. 

 

آن‌ها چگونه این آثار هنری را خلق می‌کنند؟ 

ابتدا، یک نر اشکال دایره‌ای اصلی را دنبال می‌کند، سپس با شنا کردن به سمت داخل دایره از زوایای مختلف، آن‌ها را با برآمدگی‌ها تزئین می‌کند. سپس، دایره را با خط‌خطی‌هایی از خطوط پیچ‌خورده تصادفی پر می‌کند. 

 

برای پرداخت نهایی، نر تکه‌های مرجان مرده و صدف‌های دریایی را جمع‌آوری می‌کند تا اثر هنری‌اش را در بستر دریا تزئین کند. کل فرآیند حداقل یک هفته زمان می‌برد. 

 

راز اشکال هندسی عجیب در دریا،اخبار علمی،خبرهای علمی

دایره‌های زیر آب کاربردی هم هستند

هدف این اشکال زمانی مشخص می‌شود که بادکنک‌ماهی ماده ظاهر می‌شود و اثر هنری نر را بررسی می‌کند. مشخص شد این اشکال در واقع لانه هستند. 

 

به نظر می‌رسد این طرح دایره‌ای، آب تازه را به سمت وسط لانه هدایت می‌کند، بنابراین مهم نیست جریان اب از کدام طرف باشد، آب غنی از اکسیژن تازه به منطقه مرکزی لانه هدایت می‌شود و شرایط ایده‌آلی را برای رشد تخم ایجاد می‌کند. 

 

بادکنک‌ماهیان نر بسیار سخت‌کوش هستند

اگر یک بادکنک‌ماهی ماده از ظاهر لانه خوشش بیاید، وسط لانه تخم‌ریزی می‌کند و سپس شنا می‌کند و نر سخت‌کوش را تنها می‌گذارد تا شش روز دیگر در اطراف لانه بچرخد و از لانه و تخم‌های در حال رشد درون آن محافظت کند. این لانه زیبا به تدریج فرو می‌ریزد و از بین می‌رود. هر بار که نر بخواهد جفت دیگری را جذب خود کند، باید لانه جدیدی بسازد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------