کشف کوهی با دو برابر ارتفاع «برج خلیفه» در اعماق اقیانوس آرام



کوه،اخبار علمی،خبرهای علمی
به گفته مؤسسه اقیانوس اِشمیت، یک پروژه نقشه‌برداری از بستر اقیانوس آرام، کوهی را شناسایی کرده که دوبرابر بلندتر از برج خلیفه در دبی است.

به گزارش فرادید، این کوه دریایی با ارتفاع 1600 متر، وسعت ۵.۴ مایل مربع را پوشش می‌دهد و در عمق ۱.۵ مایلی زیر سطح دریا در آب‌های بین‌المللی پنهان است. 

 

این کوه توسط تیمی در کشتی تحقیقاتی فالکور، حدود ۸۴ مایل دریایی خارج از ناحیه اقتصادی انحصاری گواتمالا کشف شد. 

 

جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی موسسه اقیانوس اشمیت، گفته است: «این کوه دریایی به ارتفاع بیش از ۱.۵ کیلومتر که تاکنون زیر امواج پنهان بوده، نشان می‌دهد ما هنوز چه چیزهایی را کشف نکرده‌ایم. زندگی کردن در عصری که فناوری به ما اجازه می‌دهد برای نخستین بار از این بخش‌های شگفت‌انگیز سیاره نقشه‌برداری کنیم و آن‌ها را ببینیم، هیجان‌انگیز است!» 

 

 

کوه‌های دریایی کوه‌های زیر آب هستند که معمولاً به عنوان آتشفشان آغاز می‌شوند. بیشتر کوه‌های دریایی بقایای آتشفشان‌های خاموش هستند. آن‌ها به طور معمول، مخروطی شکل هستند، اما ویژگی‌های برجسته‌ی دیگری هم دارند، مثلاً دهانه‌ها و برآمدگی‌های خطی و برخی به نام گویوت، قله‌های بزرگ و مسطح دارند. 

 

تصور می‌شود شمار کوه‌های دریایی که دست‌کم ۱۰۰۰ متر ارتفاع دارند بیش از ۱۰۰۰۰۰ باشد. با وجود فراوانی آن‌ها، کمتر از یک‌دهم درصد از کوه‌های دریایی در جهان کاوش شده‌اند. 

 

کوه‌های دریایی برای دانشمندان مهم هستند، چون به واحه‌های حیات خدمت می‌کنند و میزبان مرجان‌های اعماق دریا، اسفنج‌ها و انبوهی از بی‌مهرگان هستند. 

 

کوه،اخبار علمی،خبرهای علمی

کوه دریایی تازه کشف‌شده ظاهر کلاسیک آتشفشانی دارد. این ظاهر شامل یک شکل دایره شیب‌دار و یک قله عموماً صاف می‌شود که توسط یک قله ثانویه و مجزا و یک دهانه که بقایای منشاء و فعالیت آتشفشانی آن است، متمایز شده است. 

 

این کوه دریایی در حوضه گواتمالا در منطقه‌ای از بستر دریا قرار دارد که تقریباً ۲۰ میلیون سال قدمت دارد و به احتمال زیاد دیگر فعالیت آتشفشانی ندارد. 

 

فالکور از زمان شروع به کار در ماه مارس، مجموعه‌ای از اکتشافات را در بستر دریا انجام داده است، از جمله دو کوه دریایی کشف‌نشده دیگر در ذخیره‌گاه دریایی جزایر گالاپاگوس، سه میدان گرمابی جدید، یک اکوسیستم جدید زیر دریچه‌های گرمابی و دو صخره مرجانی بکر آب سرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------