ساخت دارویی از سم مار و عقرب برای مهار ۴ نوع سرطان



 

 

خراسان نوشت:

محققان کشورمان پس از ۱۵ سال تحقیق موفق به ساخت نوعی ترکیب دارویی ضدسرطان با استفاده از سموم مار و عقرب شدند که این ترکیب دارویی با تاثیرگذاری روی چند رده سلولی قادر است ۴ نوع سرطان شایع شامل سرطان‌های خون، ریه، رحم و سینه را درمان کند. این ترکیب دارویی که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ساخته شده با آزمایش روی موارد حیوانی نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

به گفته رئیس بخش جانوران سمی این موسسه، ایران در زمره معدود کشورهایی است که به این دستاورد علمی دست یافته است و آزمایش‌های انسانی این ترکیب جدید با نام ICD۸۵ پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت آغاز می‌شود.

دکتر عباس زارع رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به جزئیات ساخت ترکیب دارویی ضد سرطان اظهار داشت: پس از ۱۵ سال تحقیق و پژوهش با استفاده از سم مار و عقرب موفق به ساخت یک ترکیب پروتئینی شدیم که اثرات آن روی چند رده سلولی ازجمله سلول‌های سرطانی سینه، ریه، خون و رحم مورد آزمایش قرار گرفته و در فاز حیوانی نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: نتایج موفقیت آمیز آزمایش این دارو در فازحیوانی در ۴ ژورنال بین المللی نیز به چاپ رسیده و ۱۰ مقاله نیز در کنگره‌های مختلف در این زمینه ارائه شده است.

وی با اشاره به آغاز آزمایش‌های انسانی این دارو در آینده نزدیک گفت: در حال حاضر با وزارت بهداشت و انستیتو کانسر (سرطان) در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم پس از کسب موافقت آن‌ها و اخذ مجوز، آزمایش‌های انسانی این دارو را آغاز کنیم البته لازمه آن این است که طی جلسه‌هایی نتایج آزمایش‌های حیوانی را به انستیتو کانسر ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: ترکیب دارویی ضد سرطان که از سموم مار و عقرب استخراج شده، نتیجه ۱۵ سال کار تحقیقاتی است.

وی با بیان آنکه این ترکیب دارویی از چربی (پپتید) این حیوانات استخراج شده است، گفت: در حال حاضر در برخی کشور‌ها کارهای تحقیقاتی برای کشف داروی ضد سرطان از سموم این حیوانات در حال انجام است اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. البته در آمریکا یک ترکیب دارویی ضدسرطانی با استفاده از سم عقرب برای کنترل سرطان مغز ساخته شده وحتی تحت آزمایش‌های انسانی هم قرار گرفته و منجر به مهار این نوع سرطان نیز شده است. اما تفاوت ترکیب دارویی ساخته شده در ایران با داروی ضدسرطان مغز تولید شده در آمریکا این است که ترکیب دارویی ایرانی روی چندین رده سلولی سرطانی تاثیرگذار است، به نحوی که ما با آزمایش این دارو روی موارد حیوانی مبتلا به سرطان خون، سرطان ریه و سرطان سینه و رحم به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم و آزمایش‌ها نشان داده که این ترکیب جدید تنها سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: هر دارویی که مراحل آزمایشگاهی را طی می‌کند، چند سال به طول می‌انجامد تا وارد بازار شود بنابراین امیدواریم بتوانیم ظرف این مدت این دارو را به بازار عرضه کنیم. وی گفت: متاسفانه استقبال کشورهای دیگر برای استفاده از این دانش ایرانی بیشتر از کشور خودمان بوده است..... / تحلیل : عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------