دنـيا تمـام مي شـود؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دردسر هيجان انگيز ماياها براي جهان

دنـيا تمـام مي شـود؟ 

در ميدان جدال‌هاي سياسي جهان، مدت‌هاست که شايعات مختلفي در مورد به پايان رسيدن دنيا در سال 2012 و در روز 21 دسامبر (مصادف با اول دي ماه) در وبلاگ‌هاي مختلف و شبکه‌هاي اجتماعي رد و بدل مي‌شود و هر روز ابعاد گسترده‌تري نيز به خود مي‌گيرد.

«جهان در يک قدمي نابودي قرار دارد!» اين ادعاي مردم وحشت‌زده‌اي است که شمارش معکوس را براي تحقق وعده ماياها آغاز کرده‌اند و دنبال راهي براي فرار از قيامت بزرگي مي‌گردند که معتقدند تا 4روز ديگر اتفاق مي‌افتد.

آخرالزماني که هزاران سال قبل وعده‌اش را بوميان مکزيک داده بودند،حالا دردسر ساز شده است. هزاران سايت اينترنتي که با چنين ايده‌اي شکل گرفته و فعاليت مي‌کنند، براي اثبات اين نظر، به نوشته‌هايي اشاره مي‌کنند که نزديک به يک هزار و 300 سال پيش، روي يک سنگ کنده‌کاري شده‌اند و به پايان دنيا اشاره دارند.

تقويم مايا‌ها، قوم ساکن تمدن باستاني در آمريکاي مرکزي، ظاهرا از حوالي 311 سال قبل از ميلاد مسيح آغاز شده و، به گفته برخي از کار‌شناسان، به پايان خود خواهد رسيد، چرا که تدوين‌کنندگان آن معتقد بودند که آغاز و پايان اين تقويم بر مبناي شروع و پايان جهان هستي تنظيم شده است.کساني که به اين فرضيه يا به اعتقاد ديگران به اين افسانه باور دارند مي‌گويند که عمر جهان در روز 21 دسامبر امسال، به پايان خواهد رسيد.

بلايي که به اعتقاد ماياها، وقتي نازل مي‌شود که نيروهاي خير در روي زمين با نيروهاي شر وارد يک جنگ تمام عيار مي‌شوند و اين جنگ که به نبرد آرماگدون معروف است، به نابودي دنيا مي‌انجامد. اگرچه تاريخ پژوهان غربي معتقدند که آخرالزمان در پيشگويي ماياها به معني پايان گرفتن حيات بشري نيست و صرفا يک مرحله از تاريخ به پايان مي‌رسد و بعد از آن سبک ديگري از زندگي ادامه پيدا مي‌کند، اما هنوز خيلي از مردم دنيا به فکر نجات پيدا کردن از ترکش‌هاي اين جنگ جهاني هستند. جنگي که بنا به پيشگويي ماياها، تا در گرفتن آن تنها چند روز باقي مانده است.

ماياها قومي صاحب تمدن پيشرفته بودند که در جنوب مکزيک زندگي مي‌کردند.آنچه از تمدن مايا به جا مانده نشانگر دانش پيشرفته اين قوم در نجوم، رياضي و تعيين چرخه‌هاي زمانيست. آنها سال خورشيدي 365 روزه را شناسايي کرده بودند و در يکي از معدود کتاب‌هايي که از آنها به جا مانده است، جدولي از خورشيدگرفتگي‌هايي وجود دارد که از عصر آنها تا زمان معاصر رخ داده‌اند.طولاني‌ترين تقويم ماياها در سال سه هزار و 114 قبل از ميلاد مسيح آغاز شده و در دوره‌هايي 394 ساله، تحت عنوان بکتون، ادامه دارد.سيزدهمين بکتون ماياها 21 دسامبر امسال و در روزي به پايان مي‌رسد که در نجوم با عنوان انقلاب زمستاني شناخته مي‌شود.انقلاب زمستاني موعدي در سال است که با توجه به زاويه زمين نسبت به خورشيد، ساکنان نيمکره شمالي کوتاه‌ترين روز و ساکنان نيمکره جنوبي طولاني‌ترين روز را در طول سال تجربه مي‌کنند. انقلاب زمستاني تقريبا با طولاني‌ترين شب سال که در فرهنگ باستاني ايراني با عنوان شب يلدا شناخته مي‌شود، نيز همزمان است.

طبق يکي از عقايد قديمي، بوگاراش محل سکونت موجودات فرازميني است که نابودي زمين را انتظار مي‌کشند بنابراين در لحظه نبرد خير و شر و نابودي زمين، چه جايي امن‌تر از سرزمين فضايي‌ها؟ روستاي بوگاراش 176 نفر جمعيت دارد اما از همين حالا هزاران نفر مسافر به اين روستا رفت و آمد مي‌کنند و بليط‌هاي هواپيما از آمريکا به مقصد فرانسه از ماه‌ها قبل براي آخرين روزهاي دسامبر رزرو شده‌اند.

روستاي کوهستاني بوگاراش اين روزها آنقدر رونق گرفته که خيلي از مسافران حاضرند تا 1600 دلار براي يک شب اقامت در اين روستا بپردازند. اما دولت فرانسه نگران ازدحام جمعيت و ناتواني در کنترل عواقب آن است به همين دليل عبور و مرور در روز 21 دسامبر را در اين روستا ممنوع کرده و بازديد گردشگران از روستاي بوگراش و طبيعت کوهستاني آن در اين روز امکانپذير نيست. چيني‌ها با سابقه طولاني که در خرافه دارند، اين روزها بيشتر از بقيه مردم وحشت‌زده دنيا خبرساز شده‌اند. اخيرا يک مرد روستايي چيني دست به کار شده تا به سبک خودش بشريت را از نابودي نجات دهد.

روزنامه اينديپندنت در اين‌باره مي‌نويسد که در گزارش‌هايي که طي هفته‌هاي اخير در رسانه‌ها منتشر شده مي‌توان ديد که از روسيه گرفته تا فرانسه و از آمريکا گرفته تا برزيل هستند مجامع و افرادي که اين هشدارها را جدي گرفته‌اند. برخي حتي شروع کرده‌اند به جمع‌آوري و ذخيره کالاهاي ضروري و مواد غذايي. در روسيه قفسه‌هاي بيشتر فروشگاه‌هاي مواد غذايي خالي شده است.

روس‌ها با وجودي که مرتب از سوي مقامات دولتي به آرامش و اعتماد نکردن به خرافه‌ها دعوت مي‌شوند، اين روزها به خريد کنسروهاي خوراکي، کيسه‌هاي خواب، شمع و مواد گرمايشي روي آورده‌اند و شکل و شمايل بحران‌زده‌اي به شهر داده‌اند. هنوز خيلي از روس‌ها به دنبال خريد اينترنتي بسته‌هاي مخصوصي هستند که در آمريکا توليد شده و تحت عنوان «کيت آخرالزمان» به فروش مي‌رسند. اين بسته‌هاي نجات که قيمت‌شان از 350 دلار تا 24هزار دلار متفاوت است، شامل تجهيزات کمک‌هاي اوليه، لوازم دفاع شخصي و ابزارهاي امداد و نجات و خوراکي‌هاي کنسروي ماندگار است که در آمريکا و مکزيک بازار فروش خوبي پيدا کرده‌اند.

در تبليغات اين کيت‌ها حتي به بازگشت زامبي‌ها هم اشاره شده و آمده است: «اگر اتفاق بيفتد چطور؟ اگر واقعا کابوس‌هاي ما محقق شوند؟ اگر مردگان راه بيفتند و ادامه حيات بشري را تهديد کنند و شما مجبور به يک مبارزه هر روزه باشيد، چيزي براي دفاع کردن از خود داريد؟»

کيت‌هاي آخرالزمان اگرچه در مکزيک بازار خوبي پيدا کرده‌اند اما بوميان اين کشور، به روش‌هاي ديگري براي پشت سر گذاشتن جنگ آخرالزمان روي آورده‌اند. آنها بر اساس آيين‌هاي مايايي، مراسم شمع و آتش را برگزار مي‌کنند و با خواندن دعاهايي که در کتاب‌هاي قديمي آمده، سعي در دور کردن بلا دارند. ادعاهاي جالبي هم در اينترنت منتشر شده است؛يکي از آنها ادعاي زني آمريکايي است که معتقد است با ساکنان سياره‌اي ديگر به نام «نيبيرو» در تماس است و آنها به وي هشدار داده‌اند که به زودي تحت تاثير تصادم کره زمين با آن سياره که حدود 39 سال نوري از ما فاصله دارد کره زمين نابود خواهد شد. وي از دهه 1990 تبليغات خود را شروع کرده و اکنون وب‌سايت و صفحه توئيتر ويژه خود را دارد.

در آشفته‌بازاري که به راه افتاده، مردم ساکن منطقه «يوکاتان» در مکزيک که بخش عمده آنها از نسل مايا‌ها هستند براي اين روز جشن بزرگي را تدارک ديده‌اند و به نظر مي‌رسد که خود آنها به چنين پيش‌بيني‌هايي توجه ندارند. گذشته از گروه‌هاي محدودي که هر بار به بهانه‌اي عمر جهان را رو به پايان مي‌بينند و از فرا رسيدن روز محشر سخن مي‌گويند، ظاهرا چنين باوري در ميان عموم مردم نيز رو به گسترش بوده است.

طبق نظرسنجي که اخيرا توسط موسسه «ايپسوس» انجام شده، يک نفر از هر هفت نفر اعتقاد دارند که جهان در دوره زندگي آنها يا به فاصله کمي پس از آن به پايان خواهد رسيد. در‌‌ همان نظرسنجي مشخص شده که يک نفر از هر ده نفر در جهان معتقدند که تحت تاثير باور به آخرت و پايان جهان در زندگي روزانه خود دچار نوعي هراس و نگراني مي‌شوند.

روزنامه اينديپندنت مي‌افزايد که ميزان تبليغات در اين مورد و هراسي که در ميان مردم ايجاد شده تا حدي است که بسياري از حکومت‌هاي جهان مجبور شده‌اند به اشکال گوناگون به شهروندان خود تضمين و امنيت بدهند. براي مثال، دولت آمريکا در وب‌سايت رسمي خود اخيرا با انتشار بيانيه‌اي به همه مردم تضمين داده است که «اخبار هراسناک در مورد پايان جهان در روز بيست و يک ماه دسامبر همه شايعه است».

سازمان ناسا نيز خود را ملزم ديده است که به اين شايعات واکنش نشان دهد و با پخش يک ويدئوي کوتاه روي وب‌سايت يوتيوب سعي کرده است حقايق علمي در مورد کهکشان‌ها و بقاي حيات روي سياره زمين را تشريح کند.ماه گذشته نيز اين سازمان روي وب‌سايت رسمي خود پنج حالت گوناگوني را که ممکن است موقعيت فعلي حيات در سياره ما را تهديد کنند تشريح کرد. يکي از آن موارد تغيير محور قطب‌هاي مغناطيسي کره زمين است.

طبق ارزيابي‌هاي اين سازمان، چنين واقعه‌اي ممکن است هر 400 هزار سال يک بار روي دهد، ولي بعيد است که خطري براي حيات روي کره زمين ايجاد کند. دانشمندان اين سازمان مي‌گويند بعيد است که چنين واقعه‌اي در چند هزار سال آينده روي دهد.

کارشناسان تقويم قوم مايا‌، مي‌گويند که برداشت افرادي که معتقدند جهان در دسامبر امسال به پايان خواهد رسيد کاملا نادرست است. اين کار‌شناسان مي‌گويند که در تمام متون باستاني تمدن مايا چنين پيش‌بيني وجود ندارد. روزنامه اينديپندنت مي‌افزايد که نخست‌وزير استراليا نيز مجبور شده است در برنامه‌اي تلويزيوني به مردم اين کشور اطمينان دهد که خطري جهان را تهديد نمي‌کند. وزير حوادث غيرمترقبه روسيه نيز با صدور بيانيه‌اي به مردم اين کشور اطمينان داده است که جهان در ماه دسامبر به پايان نخواهد رسيد. رهبران کليساي ارتدکس روسيه نيز مجبور شده‌اند در اين مورد به مردم اطمينان دهند./مردم سالاری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------