راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!



اخبار ,اخبار علمی ,راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی

 

اخبار علمی - راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!

متخصصان موسسه ملی سرطان استرالیا موفق به استخراج پروتئینی جدید از مرجان‌های پَردار شده‌اند که مانع از ورود ویروس ایدز به سلول‌های میزبان می‌شود.

به گزارش ایسنا، چندین سال پیش متخصصان مرکز علوم دریایی استرالیا گونه‌ای از مرجان‌های پردار را از آب‌های شمال استرالیا صید کرده و همراه با 200 هزار نمونه دیگر در موسسه ملی سرطان «کورین رامسار» نگهداری کردند. وقتی متخصصان در حال آزمایش روی این مرجان‌ها بودند به تاثیر فوق‌العاده آنها در جلوگیری از آلوده شدن سلول‌های T شکلِ سیستم ایمنی به ویروس ایدز پی بردند. نتایج این مطالعه در 29 آوریل طی کنفرانسی اعلام شد و اگرچه این مطالعه در مراحل اولیه است اما این کشف امیدها را برای استفاده از ترکیبات حاصل از مرجان‌ها در درمان موثر ایدز تازه کرده است.

متخصصان موفق به کشف پروتئینی به نام cnidarin از مرجان‌های پردار شدند که می‌تواند از ورود ویروس ایدز به داخل سلول‌های T شکل جلوگیری کند. این مرحله در واقع مهمترین مرحله تکثیر و گسترش بیماری ایدز محسوب می‌شود. پروتئین cindarin به صورت انحصاری تنها در یک نوع مرجان نرم مشاهده می‌شود اما با این حال متخصصان هنوز نمی‌دانند که این پروتئین دقیقا چه نقشی در حیات این مرجان‌ها ایفا می‌کند. اعتقاد متخصصان بر این است که توانایی بازدارندگی cindarin در مقابله با ایدز ناشی از خصوصیت منحصر به فرد این پروتئین است.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، متخصصان موسسه ملی سرطان کورین رامسار اعلام کردند: پروتئین cindarin با پیچیدن به دور سلول ایدز از اتصال این ویروس با سلول‌های میزبان جلوگیری می‌کند و این یک خصوصیت منحصر به فرد است که تاکنون در هیچ پروتئین دیگری مشاهده نکرده‌ایم. در نتیجه به نظر می‌رسد پروتئین cindarin دارای مکانیسم عملکردی منحصر به فردی است.

اگرچه این احتمال وجود دارد که در صورت استفاده از این پروتئین با هدف پیشگیری از ایدز، ویروس HIV در تقابل با پروتئین cindarin مقاوم شود اما با این حال به دلیل اینکه این پروتئین در مقایسه با سایر روش‌های درمانی از یک مکانیسم متفاوت در مبارزه با عفونت ایدز استفاده می‌کند لذا بهره‌گیری از این شیوه درمان، اختلالی در سایر روش‌های درمانی مرسوم ایجاد نمی‌کند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا پایان سال 2012 میلادی در جهان 35.5 میلیون نفر به ویروس ایدز آلوده شده‌اند که احتمالا در همان سال دو میلیون و 300 هزار مورد جدید آلودگی به این ویروس رخ داده اما یافتن پروتئین جدید می‌تواند خبر بسیار امیدوار‌کننده‌ای برای درمان این بیماری مهلک باشد. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------