سرکوب اچ‌آی‌وی در مایع منی با شوک حرارتی



اخبار , علمی , جلوگیری از انتقال ایدز

دانشمندان در دو تحقیق جداگانه راهکارهایی را برای سرکوب‌ ویروس اچ‌آی‌وی موجود در مایع منی به منظور جلوگیری از ابتلا به ایدز ارائه داده‌اند.

بر اساس تحقیقات جدید دانشکده پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا، احتمالا با استفاده از نوعی پروتئین شوک گرمایی یا یک مولکول کوچک می‌توان از بروز ایدز جلوگیری کرد.
این دو شیوه به فیبرهای آمیلوئید موجود در مایع منی مرتبط با ویروس اچ‌آی‌وی در طول مراحل اولیه عفونت حمله می‌کنند.

 

اچ‌آی‌وی معمولا از طریق مایع منی یا همان مایع تولید مثل مردانه انتقال می‌یابد و این مایع حاوی توده‌هایی از بخش‌های پروتئینی موسوم به فیبرهای آمیلوئید است. این فیبرها می‌توانند امکان انتقال اچ‌آی‌وی را با کمک‌کردن به ویروس جهت متصل‌شدن به غشای احاطه‌کردن سلول‌های انسانی افزایش دهند.

 

دانشمندان مدعی‌اند درمان‌هایی که سطوح فیبرهای آمیلوئید در مایع منی را کاهش می‌دهند، ممکن است بتوانند انتقال اچ‌آی‌وی را نیز کمرنگ کنند.
در این تحقیق که جزئیات آن در مجله Chemistry & Biology ارائه شد، دانشمندان حاضر مخمری موسوم به پروتئین شوک حرارت Hsp104 را طوری هدفمند کردند که به فیبرهای آمیلوئید حمله کند. پروتئین Hsp104 و متغیر مهندسی‌شده تقویت‌شده آن مستقیما فیبرها را به اشکال غیرآمیلوئیدی مدلبندی می‌کنند.

 

محققان همچنین داربست‌های غیرفعال Hsp104 را تولید کردند که فیبرها را به مجموعه‌های بزرگ‌تر و بی‌ضرر تبدیل می‌کنند. تیم علمی در نهایت Hsp104 را طوری اصلاح کرد که با نوعی آنزیم برای نابودکردن فیبرهای مایع منی تعامل داشته باشد.

 

بر اساس اعلام دانشمندان، این استراتژی‌ توانایی آمیلوئید برای بهبود عفونت اچ‌آی‌وی را کاهش می‌دهد و بنابراین این رویکرد پتانسیل تبدیل‌شدن به شیوه‌های درمانی را دارد.

 

مقاله دوم توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه اولم آلمان ارائه و جزئیات آن در مجله eLife منتشر شد.
در این رویکرد، یک مولکول کوچک عملکرد آمیلوئید موجود در مایع منی را مختل می‌کند؛ آمیلوئید عفونت اچ‌آی‌ی را افزایش می‌دهد با این حال، مولکول CLR01 به ویروس حمله می‌کند.

 

مولکول CLR01 می‌تواند هم شکل‌گیری فیبر را مختل ‌کند و هم فیبر‌هایی را که پیش‌تر شکل گرفته‌اند، تجزیه ‌کند.
مولکول CLR01 مانع از آن می‌شود که ذرات اچ‌آی‌وی با فیبرها تعامل داشته باشند و این کار را با مختل‌کردن غشاهای احاطه‌کننده ذرات ویروس انجام می‌دهد و می‌تواند ذرات ویروسی که پیش‌تر به فیبرها متصل شده‌اند، را جابجا ‌کند.

 

در حضور CLR01، سلول‌های انسانی قرارگرفته در معرض مایع منی حاوی اچ‌آی‌وی، دست کم 100 برابر کمتر احتمال دارد که به ویروس آلوده شوند.
مولفه CLR01 همچنین در مختل‌کردن مستقیم دیگر ویروس‌ها از جمله ویروس هپاتیت C، سیتومگالوویروس انسانی و ویروس ساده تب‌خال کارآمد بود.

 

مولفه CLR01 همچنین علیه بسیاری از ویروس‌های دیگر از جمله ویروس آنفلوآنزا و ابولا کارآمد است.
فیبرهای آمیلوئید توسط پروتئین‌های مختلف در مغز شکل می‌گیرند و با اختلالات ناتوان‌کننده عصبی مانند بیماری پارکینسون مرتبط است؛ CLR01 می‌تواند برای درمان این اختلال‌ها نیز مفید باشد.

 

گفته می‌شود CLR01 حین درمان ایدز بر غشای سلول‌ها اثر نمی‌گذارد و این بدین معناست که می‌توان آن را به طور ایمن در درون واژن قرار داد تا بدون ایجاد عوارض جانبی از عفونت اچ‌آی‌وی جلوگیری ‌کند.
اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------