یک سیارک به اندازه آسمان‌خراش فردا از کنار زمین عبور می‌کند



سیارک ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک سیارک به ارتفاع تقریبی یک آسمان‌خراش ۵۰ طبقه فردا (یکشنبه) از فاصله چند میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند که این نزدیک‌ترین فاصله عبوری آن از زمین در ۱۰۰ سال اخیر است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری لایو ساینس ( livescience)، این سیارک موسوم به ۲۰۲۲ KY۴ که یک توده بزرگ سنگی است از فاصله حدود ۳.۸ میلیون مایلی (۶.۱ میلیون کیلومتری) زمین عبور می کند .

 

سیارک ۲۰۲۲ KY۴  در حدود ۱۶ برابر میانگین فاصله کره ماه از زمین قرار دارد. این فاصله نسبت به فاصله عبوری  سیارک ۲۰۲۲ NF بسیار دورتر است که روز هفتم ژوییه از فاصله ۵۶ هزار مایلی (۹۰ هزار کیلومتری) زمین – معادل ۲۳ درصد میانگین فاصله ماه از زمین عبور کرد.

 

این سیارک در حدود ۸۸ متر قطر دارد و با سرعت حدود ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند که در حدود هشت برابر سرعت گلوله تفنگ است.

 

این صخره فضایی در گذشته نیز چندین بار از کنار زمین عبور کرده که آخرین زمان عبور در سال های ۱۹۵۹ میلادی (۱۳۳۸ شمسی) و قبل از آن ۱۹۴۸ میلادی (۱۳۲۷ شمسی ) بوده است. محاسبات سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا «ناسا» حاکی است که این سیارک باردیگر در ماه مه (اردیبهشت - خرداد ماه )سال ۲۰۴۸ میلادی (۲۶ سال دیگر) به نزدیکی زمین می رسد.

 

ناسا و سایر سازمان‌های فضایی هزاران مورد از اجرام آسمانی نزدیک به زمین مانند این سیارک را رصد می‌کنند، هر چند این اجرام آسمانی میلیون‌ها مایل با زمین فاصله دارند اما یک احتمال پایین وجود دارد که مدار چرخشی این سیارک‌ها ناشی از تاثیر میدان گرانشی اجرام بزرگ تر مانند یک سیاره، اندکی تغییر کند. حتی یک تغییر کوچک در مدار چرخشی هر سیارک ممکن است آن را در مسیر برخورد با زمین در آینده قرار دهد.

 

سیارک ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

ناسا در نوامبر ۲۰۲۱ (آذر سال گذشته) یک فضاپیمای منحرف کننده سیارک (DART) به فضا پرتاب کرد که قرار است در فصل پاییز عملیات منحرف ساختن سیارک ۱۶۰ متری «دیمورفوس» را به انجام برساند. این برخورد موجب نابودی سیارک مزبور نخواهد شد اما ممکن است مدار اولیه آن را اندکی تغییر دهد.

 

این ماموریت به آزمایش کارایی تغییر مسیر سیارک‌ها در صورتی که در آینده خطری متوجه زمین کنند، کمک می کند.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------