تصویر سلامت اقیانوس‌ها تاریک شد



تصویر سلامت اقیانوس‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مهمترین تغییرات هشدار دهنده در سلامت اقیانوس‌ها شامل اکسیژن کمتر، گرما و اسیدیته بیشتر است. 

به  گزارش  ایسنا به نقل از ارث، بر اساس نتایج پژوهش‌ها، اقیانوس اطلس در ۴۰ سال گذشته تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. یافته‌های اخیر از این تلاش نظارتی بلندمدت تصویر نگران‌کننده‌ای از سلامت اقیانوس ارائه می‌دهد.

 

بر اساس این داده‌ها، کارشناسان دریافتند که مثلث برمودا اقیانوس اطلس داغ‌تر و اسیدی‌تر از همیشه است.

 

محققان نشان دادند که سطح اقیانوس در اقیانوس اطلس شمالی نیمه گرمسیری در طول ۴۰ سال گذشته حدود یک درجه سانتی‌گراد گرم شده است. علاوه بر این، شوری اقیانوس افزایش یافته و اکسیژن را از دست داده همچنین اسیدیته اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

 

داده‌ها نشان می‌دهد که دمای سطح اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۸۰ حدود ۰.۲۴ درجه سانتی‌گراد در هر دهه افزایش یافته و این روند گرم شدن در چهار سال گذشته شتاب گرفته است.

 

شوری سطح اقیانوس‌ها نیز به ویژه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از نگران‌کننده‌ترین یافته‌ها کاهش اکسیژن است که طی ۴۰ سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است. این کاهش پیامدهای جدی برای سلامت اقیانوس‌ها همچنین برای زندگی دریایی دارد.

 

علاوه بر این، اسیدیته اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۸۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. این تغییر در شیمی اقیانوس‌ها می‌تواند بر ارگانیسم‌های دریایی، به ویژه آنهایی که پوسته دارند، تأثیر منفی بگذارد زیرا توانایی آنها را برای حفظ پوسته‌هایشان مختل می‌کند.

 

در دهه ۲۰۲۰ شیمی اقیانوس‌ها در آب‌های سطحی خارج از محدوده فصلی مشاهده شده در دهه ۱۹۸۰ است و اکوسیستم اقیانوسی در محیط شیمیایی متفاوتی با محیط‌های شیمیایی چند دهه پیش زندگی می‌کند و این تغییرات به دلیل جذب دی‌اکسیدکربن انسانی از جو است.

 

محققان خاطرنشان کردند که فرآیندهای اقیانوسی مشابهی در برخی از این ایستگاه‌ها مشاهده شده است که چالش‌ها و پیچیدگی‌های درک تعاملات طولانی‌مدت بین گرم شدن، شور شدن و اسیدی شدن اقیانوس‌ها را برجسته می‌کند.

 

این مطالعه در مجله Frontiers in Marine Science منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------