این دوربین مسافر ماه خواهد بود!



 ماموریت آرتمیس ۳,اخبار علمی ,خبرهای علمی
فضانوردان ناسا در ماموریت «آرتمیس ۳» از دوربین‌های شرکت «نیکون» برای عکس گرفتن روی ماه استفاده خواهند کرد.

 به گزارش ایسنا، شرکت ژاپنی «نیکون»(Nikon) در حال ساخت یک دوربین است که می‌توان آن را به فضا برد. این شرکت با همکاری ناسا سعی دارد یک دوربین دستی را برای فضانوردان بسازد تا از آن روی سطح ماه طی ماموریت‌های آتی «آرتمیس»(Artemis) استفاده کنند.

 

به نقل از گیزمودو، ناسا و نیکون اخیرا یک توافق‌نامه را برای طراحی نوعی دوربین امضا کردند که بتواند در برابر دمای شدید محیط ماه مقاومت داشته باشد، زمان صرف‌شده را برای اهداف پژوهشی ماه ثبت کند و شاید چند سلفی جالب را نیز بگیرد. این دوربین قرار است برای ماموریت «آرتمیس ۳» استفاده شود که در سپتامبر ۲۰۲۶ به طور آزمایشی از زمین بلند خواهد شد.

 

در دوران ماموریت‌های «آپولو»(Apollo)، یک دوربین فیلمبرداری ۷۰ میلی‌متری به قفسه سینه یک فضانورد وصل شد تا مأموریت‌های ماه را به تصویر بکشد. اکنون بیش از ۵۰ سال بعد، ناسا می‌خواهد آزادی بیشتری را برای فضانوردان خود فراهم کند تا امکان لازم را برای حرکت بیشتر روی سطح ماه و به تصویر کشیدن آن داشته باشند.

 

به گفته ناسا، گروه‌های «مرکز پرواز فضایی مارشال» ناسا در آلاباما، کار خود را آغاز کرده‌اند تا امکان اجرای تنظیمات لازم را روی دوربین استاندارد «Z۹» نیکون به منظور توسعه «دوربین جهانی قمری دستی»(HULC) داشته باشند. نتیجه این تلاش، یک دوربین نیکون Z۹ اصلاح‌شده با لنزهای «نیکور»(Nikkor) این شرکت است که در پوشش حرارتی ناسا پیچیده شده تا از دوربین در برابر غبار و دمای شدید محافظت کند. همچنین، یک دسته سفارشی‌سازی‌شده مجهز به چندین دکمه‌ برای دوربین طراحی شده است که فضانوردان با پوشیدن دستکش‌های ضخیم می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

این دوربین به جدیدترین فناوری تصویربرداری و اجزای الکتریکی مجهز خواهد شد که برای جلوگیری از آسیب ناشی از تشعشعات موثر خواهند بود. در مقایسه، با دوربین‌هایی که برای ثبت ۱۸ هزار عکس در طول ماموریت‌های آپولو استفاده می‌شدند، دوربین آرتمیس دارای منظره‌یاب و قابلیت فیلمبرداری برای ثبت تصاویر ثابت و ویدئو با یک دستگاه خواهد بود.

 

ناسا نوشت: این دوربین، اولین دوربین دستی قمری بدون آینه خواهد بود که برای ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور طراحی شده است. پیش از سفر به ماه، دوربین در «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) آزمایش خواهد شد.

 

به عنوان بخشی از آماده‌سازی ناسا برای ماموریت آرتمیس، پیشرفت‌هایی نیز در سیستم اتصال انجام گرفته‌اند که خدمه ماه از آنها برای حرکت بین کپسول «اوریون»(Orion) و سیستم فرود انسانی موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) استفاده خواهند کرد. اوریون برای انتقال فضانوردان از زمین به مدار ماه استفاده خواهد شد. این در حالی است که موشک استارشیپ، فضانوردان را از کپسول به سطح ماه منتقل خواهد کرد.

 

ناسا و اسپیس‌ایکس اخیرا با استفاده از سیستمی که پویایی تماس بین دو فضاپیما را در مدار شبیه‌سازی می‌کند، آزمایش‌هایی را در «مرکز فضایی جانسون» روی سیستم اتصال انجام دادند.

 

ناسا نوشت: این آزمایش شامل بیش از ۲۰۰ سناریوی اتصال با زوایا و سرعت‌های گوناگون بود. این نتایج واقعی با استفاده از سخت‌افزار در مقیاس کامل، مدل‌های رایانه‌ای سیستم اتصال کاوشگر ماه را تأیید خواهند کرد.

 

آزمایش‌های اتصال در حال انجام شدن همراه با مشارکت نیکون، برنامه آرتمیس را پیش می‌برند اما از سوی دیگر، یادآور همه هشدارهایی هستند که برای موفق شدن این ماموریت ضرورت دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------