کمک سیاره فراخورشیدی "نامهربان" به یافتن حیات فرازمینی!



سیاره فراخورشیدی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ستاره شناسان می‌گویند یک سیاره فراخورشیدی غیر قابل سکونت می‌تواند به ما در جستجوی حیات بیگانه کمک کند و گزینه‌های ما را محدود کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان سیاره‌ای شبیه به زمین کشف کرده‌اند که به دور رایج‌ترین نوع ستارگان در جهان، یعنی یک کوتوله M می‌چرخد.

 

این سیاره به قدری داغ است که طلا، نقره و مس روی سطح آن به حالت مایع درمی‌آیند.

 

در کمال تعجب به نظر می‌رسد که این سیاره اصلاً جوی ندارد و کاملاً خشن و غیرقابل سکونت است.

 

این سیاره به اندازه کافی عجیب است که می‌تواند به ستاره شناسان برای محدود کردن گزینه‌های جستجوی حیات بیگانه کمک کند و یک تغییر پارادایم ایجاد کند.

 

این به این دلیل است که ستاره‌های کوتوله M بسیار رایج و در همه جا حاضر هستند. بسیاری از سیارات که به دور این ستارگان می‌چرخند نیز ممکن است فاقد جو باشند، به این معنی که ستاره شناسان می‌توانند آنها را نادیده بگیرند و گزینه‌های جستجوی خود را برای سیارات قابل سکونت کاهش دهند.

 

سیاره‌ای بدون جو 

گروهی از ستاره شناسان در مقاله‌ای که در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است، یافته‌های خود را در مورد این سیاره موسوم به GJ ۱۲۵۲b شرح داده‌اند.

 

این سیاره در مدت تقریباً ۲۴ ساعت دو بار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی که مداری بسیار نزدیک به ستاره خود و سطحی سوزان و غیر قابل سکونت دارد.

 

میشل هیل، اخترفیزیکدان دانشگاه UC Riverside و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: فشار تابش و تشعشع ستاره بسیار زیاد است، به اندازه‌ای که جو سیاره را منفجر می‌کند.

 

جو زمین نیز در طول زمان توسط خورشید در حال تخریب است، اما فرآیندهای زمینی از جمله انتشارات آتشفشانی به طور همزمان جو آن را دوباره پر می‌کنند.

 

با این حال، اگر ما خیلی به خورشید خود نزدیک‌تر بودیم، در اینجا شاهد سناریویی مشابه با سناریوی سیاره GJ ۱۲۵۲b بودیم، زیرا فرآیندهای زمینی در آن صورت جو آن را به سرعت و به ‌اندازه کافی پر نمی‌کردند. این دقیقا همان چیزی است که برای عطارد اتفاق افتاده است. عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و دارای جو است، اما به دلیل تأثیرات خورشید، جو آن بسیار نازک است.

 

بررسی جو یک سیاره فراخورشیدی دور 

پژوهشگران با اندازه‌گیری تشعشعات فروسرخ این سیاره فراخورشیدی در طول گذر آن مقابل ستاره میزبانش به این نتیجه رسیدند که GJ ۱۲۵۲b فاقد اتمسفر است.

 

پژوهشگران با اندازه‌گیری این تشعشع توانستند دمای سوزان این سیاره در طول روز را که تقریباً ۱۲۳۰ درجه سانتی‌گراد بود، تخمین بزنند. این بدان معناست که عناصر طلا، نقره و مس همگی روی سطح سیاره به صورت مایعات درخواهند آمد. این گرمای سوزان در کنار این تخمین که این سیاره فشار سطحی پایینی دارد، دانشمندان را به این باور رساند که اتمسفر ندارد.

 

استفان کین، اخترفیزیکدان UCR و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این سیاره می‌تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین کربن داشته باشد و با این وجود باز هم جو نداشته باشد. در واقع جو می‌تواند در این سیاره تشکیل شود، اما به سرعت تخریب می‌شود و فرسایش می‌یابد.

 

همه اینها می‌تواند به طور گسترده روش دانشمندان را برای یافتن حیات بیگانه در سیارات دیگر تغییر دهد. اما مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی "جیمز وب" از این سیاره و هزاران سیاره دیگر به اخترشناسان کمک می‌کند تا مفاهیم این کشف را بهتر درک کنند.

 

میشل هیل افزود: اگر یک سیاره به اندازه کافی از یک کوتوله M فاصله داشته باشد، به طور بالقوه می‌تواند اتمسفر خود را حفظ کند. ما هنوز نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تمام سیارات سنگی اطراف این ستاره‌ها به سرنوشت عطارد دچار شده‌اند یا نه، اما من همچنان خوشبین هستم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------