امشب شاهد مقارنه ماه و زحل باشید



مقارنه ماه و زحل ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: از مختصات رصدخانه لارستان، زمانی که اجرام در ارتفاع ۳۶ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قرار دارند (حدود ساعت ۱۷:۲۱) قابل رصد است، سپس حدود ساعت ۲۰:۴۰ (سه ساعت و ۳۵ دقیقه بعد خورشید) در افق جنوب غربی محو می‌شوند. 

اسرا باقریه در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: دوشنبه _پنجم دی_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه سه روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه، یک هم‌نشینی جذاب را پدید می‌آورد.

 

مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است؛ وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، هم‌نشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

 

وی افزود: این هم‌نشینی از مختصات رصدخانه لارستان، زمانی که اجرام در ارتفاع ۳۶ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قرار دارند (حدود ساعت ۱۷:۲۱) قابل رصد است، سپس حدود ساعت ۲۰:۴۰ (سه ساعت و ۳۵ دقیقه بعد خورشید) در افق جنوب غربی محو می‌شوند. ماه با قدر منفی ۱۰.۸ و زحل با قدر ۰.۷ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

 

سیاره زهره در موقعیت اوج خورشیدی

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زهره در مدار ۲۲۵ روزه خود به دور خورشید، به دورترین فاصله خود از خورشید، نقطه اوج، در فاصله ۰.۷۳ AU می‌رسد. سیاره ناهید به لحاظ شباهت‌های زیادی که با زمین دارد خواهر زمین نامیده می‌شود. این شباهت‌ها به ترکیب شیمیایی، نیروی جاذبه، چگالی و نوع و میزان مواد تشکیل دهنده و آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سنگ‌های سیاره مربوط می‌شود.

 

وی ادامه داد: طول هر روز در سیاره ناهید که جهنم منظومه شمسی نیز نامیده می‌شود بیش از ۱۰۰ روز زمینی است و جهت چرخش سیاره ناهید با جهت چرخش دیگر سیارات متفاوت است و به جای اینکه طلوع خورشید در شرق این سیاره مشاهده شود و غروب در غرب اتفاق بیفتد، طلوع خورشید زهره در غرب است و غروب آن در شرق رخ می‌دهد. مدار زهره بسیار نزدیک به دایره است. فاصله آن از خورشید بین اوج و حضیض تنها ۱.۵ درصد تغییر می‌کند، این امر باعث می‌شود مدار زهره کاملاً دایره‌ای‌تر از هر سیاره دیگر منظومه شمسی باشد. در نتیجه، سطح آن تقریباً مقدار انرژی یکسانی را از خورشید در حضیض و اوج دریافت می‌کند.

 

باقریه تصریح کرد: سیاره زهره از موقعیت رصدخانه لارستان، حدود ساعت ۱۷:۲۱، هشت درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما در صورت فلکی قوس نمایان می‌شود و یک ساعت و چهار دقیقه پس از خورشید، ساعت ۱۸:۰۹ غروب می‌کند. زهره پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی برای ما است که به هنگام غروب در این شب‌ها اولین جرم درخشان قابل مشاهده در آسمان است که قدر ظاهری آن به منفی ۶.۴ می‌رسد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------