بارش شهابی جباری را رصد کنید/ امکان مشاهده در ۲۹ مهرماه



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,بارش شهابی
کارشناس نجوم از رویداد بارش شهابی جباری در اواخر مهرماه خبر داد و گفت: این بارش شهابی ۲۹ مهر ماه در ساعت 19 آغاز و ساعت دو بامداد 30مهر به اوج می رسد. 

علی آزادگان در گفتگو با اظهار کرد: بارش شهابی جباری شب دوشنبه ۳۰ مهرماه به اوج خود خواهد رسید و رصدگران می توانند شاهد ۱۵ تا ۲۰ شهاب در ساعت باشند.

 

وی با بیان اینکه البته حضور ماه نزدیک به بدر، رصد شهاب های جباری را سخت خواهد کرد، گفت:این بارش شهابی ناشی از ذرات به جای مانده از دنباله دار هالی است که هر ۷۵ تا ۷۶ سال به دور خورشید می گردد.

 

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: همانطور که از نام این بارش پیداست کانون آن در صورت فلکی جبار قرار دارد که این بارش شهابی از ساعت 19 بیست و نه مهرماه آغاز و در حدود ساعت ۲ بامداد به اوج می رسد.

 

آزادگان با بیان اینکه به هنگام رصد نباید به کانون بارش خیره شد زیرا شهاب ها اکثرا در فواصلی دورتر از کانون بارش دیده می شوند، گفت: بارش شهابی جباری بارش خیلی مشهوری نیست اما اگر نور ماه کمتر باشد می توان آن را رصد کرد؛ که امسال با وجود نور ماه رصد آن سخت خواهد بود.

 

وی افزود: سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج این بارش معمولاً حدود ۶۶٫۲ کیلومتر بر ثانیه‌است که نسبتاً زیاد به‌شمار می‌آید امّا شهاب‌های این بارش چندان روشن نیستند و در عوض از خود خاکستر بیشتری بر جا می‌گذارند.

 

به گفته این کارشناس نجوم، نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش معمولاً حدود ۳۰ است که البتّه نرخ ساعتی سرسویی اوج هر بارش شهابی تغییر می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------