پارکر برای سومین بار به ملاقات خورشید رفت



کاوشگر خورشیدی پارکر بار دیگر و برای سومین بار با خورشید دیدار کرد و به تاج خورشیدی شیرجه زد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دیروز یک یکشنبه فوق العاده آفتابی برای کاوشگر خورشیدی پارکر(Parker Solar Probe) بوده است، چرا که دیدار خود را برای سومین بار با خورشید تازه کرد.

 

این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که دانشمندان را در درک بهتر خورشید و به ویژه جو بیرونی آن به نام تاج خورشیدی(corona) کمک می‌کند. دمای این تاج به میلیون‌ها درجه می‌رسد(خواه فارنهایت یا سلسیوس) و بسیار داغ‌تر از سطح مرئی ستاره منظومه شمسی است.

 

بزرگترین پرسشی که ذهن دانشمندان را درگیر کرده این است که این همه گرما در تاج خورشیدی از کجا می‌آید که حتی از سطح خورشید نیز داغ‌تر است!

 

بنابراین ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر را ساخت که تا پایان ماموریت خود در سال ۲۰۲۵، ۲۴ شیرجه جسورانه به تاج خورشید خواهد زد.

 

پارکر دارای یک سپر حرارتی اسرارآمیز است که با وجود دمای 1377 درجه سانتی‌گرادی‌(2511 درجه فارنهایت) در اتمسفر خورشید، تمام وسایل داخلی این فضاپیما را در دمای 30 درجه سانتیگراد نگه می‌دارد! این امر به یُمن صفحه کامپوزیت کربنی 114 میلی‌متری سپر حرارتی تعبیه شده روی بدنه کاوشگر امکان‌پذیر شده است.

 

این فضاپیما ماه اوت سال گذشته پرتاب شد و قبل از این دو شیرجه خورشیدی را به اتمام رسانده بود که سومین ملاقات آن نیز به تازگی انجام شد.

 

دانشمندان برای این سومین پرواز توانستند ابزارهای کاوشگر را زودتر روشن کنند. این امر به لطف سطح بالا و غیر منتظره از ارسال داده‌ها از فضاپیما صورت گرفت. اپراتورهای مستقر در زمین، داده‌ها را سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، دریافت کردند و مشاهدات پارکر را خیلی زود و در حجم بالا جمع آوری کردند.

 

ابزار پارکر این بار به مدت ۳۵ روز مستمر کار می‌کنند که سه برابر زمانی است که در دو شیرجه قبلی بود. مشاهده طولانی‌تر بدان معنی است که این کاوشگر تقریبا از فاصله دو برابری نسبت به قبل شروع به اندازه‌گیری و مشاهده سطح خورشید می‌کند. دانشمندان امیدوارند که این داده‌های بیشتر به آنها در دریافت اسرار خورشید و تأثیر آن بر منظومه شمسی کمک کند.

 

پارکر در مجموع ۷ بار با خورشید دیدار خواهد کرد و ۲۴ بار به تاج خورشیدی شیرجه خواهد زد و در هر گردش به دور خورشید کمی عمیق‌تر در جو ستاره قرار می‌گیرد و به این کاوشگر شانس بیشتری برای کشف اسرار خورشید در هر دور می‌بخشد.

 

دور بعدی پارکر شامل یک مانور به دور سیاره زهره خواهد بود تا مثل دفعات قبل از نیروی گرانش این سیاره جهنمی برای بیشتر نزدیک شدن به خورشید استفاده کند و دیدار بعدی خود با خورشید را در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام دهد.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,پارکر

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,پارکر

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------