تولید حسگر پیشرفته فاصله سنج با الهام از پرش های عنکبوت



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,حسگر پیشرفته فاصله سنج
توانایی عنکبوت ها برای اندازه گیری دقیق مسافت و پرش به سمت هدف، الهام بخش دانشمندان دانشگاه هاروارد برای طراحی حسگری تازه برای نصب بر روی دوربین ها شده است. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، از این حسگر عمق سنج که قادر به تشخیص مسافت ها و فواصل با دقت بالایی است، می توان برای تولید سیستم های جدید کینکت که بر روی کنسول های بازی ایکس باکس نصب می شوند یا تولید گوشی های هوشمند مجهز به قابلیت فیس آی دی یا مجموعه ای از دوربین ها و حسگرهای سبک و پیشرفته که قادر به سنجش فواصل در محیط اطراف هستند، استفاده کرد.

 

ابعاد فیزیکی کوچک حسگرهای تازه استفاده از آنها را در کنار پردازشگرهای قدرتمند ممکن کرده و مصرف باتری را نیز کاهش می دهد. همچنین می توان در آینده از حسگرهای مذکور در پوشیدنی های هوشمند، ربات های کوچک و باریک و نیز در هدست های واقعیت مجازی استفاده کرد.

 

دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند عنکبوت ها علیرغم مغزهای کوچک و ساده خود، چگونه قادر به سنجش دقیق فواصل و پرش به سمت اهداف هستند. اما به تازگی پی برده اند که در چشم های عنکبوت ها تعدادی لایه شبکیه نیمه شفاف وجود دارد که مغز را با ارسال تصاویر متعددی از محیط اطراف با شفافیت های مختلف تغذیه می کنند و همین امر به عنکبوت ها کمک می کند تا برای پرش به سمت مقصد محاسبات دقیقی انجام دهند.

 

پژوهشگران برای اولین بار موفق به بازسازی این فرایند در آزمایشگاه بدون نیاز به استفاده از دوربین های بزرگ و تجهیزات حجیم شده اند و بدین منظور از متالنزهایی بسیار باریک در مقیاس نانو استفاده کرده اند.

 

یک الگوریتم خاص رایانه ای با بررسی تصاویر به دست آمده از این لنز می تواند فاصله با شی هدف را به سرعت محاسبه و گزارش کند و این داده ها را با تهیه تصاویر جدید به طور مرتب به روز کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------