برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ معرفی شدند



  اخبار علمی,خبرهای علمی ,برنده نوبل فیزیک
جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۰ میلادی به " راجر پنروز " از انگلیس به دلیل "کشف این که تشکیل سیاهچاله، یک پیش‌بینی قوی برای نظریه نسبیت عام است " و "رینهارد گنزل" از آلمان و "آندریا گز" از آمریکا برای کشف "یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان ما" اهدا شد.  

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری نوبل پرایز، نیمی از این جایزه به پنروز و نیم دیگر به صورت مشترک به گنزل و آندریا گز اعطا شده است.

 

  اخبار علمی,خبرهای علمی ,برنده نوبل فیزیک

«راجر پنروز» متولد سال ۱۹۳۱ در انگلیس عضو دانشگاه آکسفورد در این کشور است. وی به دلیل کشف اینکه تشکیل سیاه‌چاله عاملی در پیش بینی قدرتمند نظریه نسبیت عام است، موفق به دریافت نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.

 

«رینهارد گنزل» متولد سال ۱۹۵۲ در آلمان و عضو دانشگاه کالیفرنیا و موسسه فیزیک فرازمینی «ماکس پلانک» در آلمان است.

 

«آندریا گز» متولد سال ۱۹۶۵ در آمریکا و عضو دانشگاه کالیفرنیا در این کشور است؛ این دو محقق به دلیل کشف یک جرم بسیار عظیم و متراکم در مرکز کهکشان راه شیری، به اشتراک برنده نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال شد.

 

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۹ میلادی، جایزه نوبل فیزیک ۱۱۳ بار اهدا شده و به ۲۱۲ دانشمند تعلق گرفته است و جان باردین آمریکایی موفق شده است دو بار این جایزه را دریافت کند. در سال‌های ۱۹۱۶،‌۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ هیچ جایزه‌ای اهدا نشده است.

 

سال گذشته (۲۰۱۹ میلادی) نیمی از جایزه نوبل فیزیک به «جیمز پیبلز» به دلیل اکتشافات نظری در کیهان‌شناسی فیزیکی و نیم دیگر این جایزه به ‌طور مشترک به «میشل مایو» و «دیدیه کوئلُز» برای کشف سیارات فراخورشیدی که به دور یک نوع ستاره مدل خورشیدی می‌چرخد، اهدا شد.

 

در سال ۲۰۱۸ میلادی، آرتور اشکین آمریکایی ۹۶ ساله به عنوان سالخورده ترین برنده نوبل، نیمی از جایزه نوبل فیزیک  را دریافت کرد و نیمی دیگر به جرارد مورو  ۷۴ ساله از فرانسه و دونا استریکلند ۵۸ ساله از کانادا برای ابتکارات نوآورانه در فیزیک لیزر اهدا شد.

 

جایزه نوبل فیزیک به جایزه خانوادگی معروف است؛ ماری کوری و پیر کوری، زوج موفقی بودند که در سال ۱۹۰۳ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند. ماری کوری در سال ۱۹۱۱ میلادی برای دومین بار موفق به دریافت جایزه نوبل، ولی این بار در حوزه شیمی شد. یکی از دختران خانواده کوری، به نام Irène Joliot-Curie، در سال ۱۹۳۵ به همراه همسر خود موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.

 

لورنس براگ به همراه پدر خود ویلیام براگ در سال ۱۹۱۵ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند. نیلز بور در سال ۱۹۲۲ موفق به دریافت نوبل فیزیک شد و پسرش ای جی بور در سال ۱۹۷۵ جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد. مان سیگبن در سال ۱۹۲۴ و پسرش کای سیگبن در سال ۱۹۸۱ موفق به دریافت نوبل فیزیک شدند. جی جی تامسون در سال ۱۹۰۶ و پسرش جورج تامسون در سال ۱۹۳۷ جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.

 

معرفی برندگان جایزه نوبل بنابر اعلام رسمی پایگاه خبری بنیاد نوبل به قرار زیر است:

 

- علوم پزشکی دوشنبه ۵ اکتبر ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST) اعلام شد.

- فیزیک سه‌شنبه ۶ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)اعلام شد.

- شیمی چهارشنبه ۷ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- ادبیات پنج‌شنبه ۸ اکتبر ساعت ۱۳ بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- صلح جمعه ۹ اکتبر ساعت ۱۱ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- علوم اقتصادی دوشنبه ۱۲ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST

 

 ایرنا  

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------