گذر یک ستاره دنباله دار از نزدیکی خورشید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ستاره دنباله دار
یک ستاره دنباله‌دار در جریان خورشید گرفتگی هفته گذشته با سرعت ۴۵۰ هزار مایل در ساعت ( ۷۲۴ هزار و ۲۰۴ کیلومتر در ساعت)، از نزدیکی خورشید در حال عبور بود اما بر اثر تابش شدید نور خورشید به ذرات گرد و غبار تجزیه شد. 

به گزارش روزنامه دیلی میل، این دنباله دار تازه کشف شده در جریان خورشید گرفتگی هفته گذشته از فاصله ۲.۷ میلیون مایلی از خورشید گذر می کرد که بر اثر تابش شدید اشعه خورشید به ذرات گرد و غبار تجزیه شد.

 

این دنباله دار که C/۲۰۲۰ X۳ نام دارد یک روز قبل از کسوف کامل خورشید در روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر)، توسط یک منجم آماتور کشف شد.   این دنباله دار بخشی از خانواده Kreutz sungrazer بود که از یک ستاره دنباله دار بزرگ که هزاران سال پیش به قطعات کوچکتر شکسته شده بود، سرچشمه گرفته است.

 

این دنباله دار توسط  ستاره شناس آماتور تایلندی به نام Worachate Boonplod و در جریان پروژه Sungrazer که ناسا بودجه آن را تامین کرده است، کشف شد. پروژه Sungrazer، یک پروژه علمی شهروندی است که از افراد دعوت می کند تا دنباله دارهای جدید را در تصاویر رصدخانه مشترک «خورشیدی و هورسپهری»  سازمان فضایی اروپا و ناسا، جستجو و کشف کنند.

 

رصدخانهٔ خورشیدی و هورسپهری (Solar and Heliospheric Observatory )، یا «سوهو» (SOHO)، یک فضاپیمای ساخته شده توسط یک کنسرسیوم صنعتی اروپا است که رهبری آن را «ماترا مارکونی فضا» (که اکنون آستریوم نامیده می‌شود) بر عهده دارد. این کاوشگر فضایی در روز دوم دسامبر ۱۹۹۵ بر روی یک موشک «لاکهید مارتین اطلس ۲» به عنوان وسیلهٔ راه‌اندازی به منظور پژوهش‌گری خورشید به فضا پرتاب شده و تا کنون منجر به کشف بیش از ۳۰۰۰ دنباله‌دار شده‌است.  سوهو عملیات عادی خود را از مه ۱۹۹۶ آغاز کرده‌است. این یک پروژه مشترک همکاری‌های بین‌المللی میان سازمان فضایی اروپا (ایسا) و ناسا است که در اصل به عنوان یک مأموریت دو سال برنامه‌ریزی شده بود.  

 

Boonplod که این دنباله دار را برای اولین بار کشف کرد،  پیش بینی می کرد که این دنباله دار در هنگام خورشید گرفتگی در آسمان، به صورت یک لکه کوچک در عکس ها ظاهر شود و همینطور نیز شد.

 

در  جریان خورشید گرفتگی روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر)، این دنباله دار  به صورت یک نقطه کوچک و روشن در تصاویر خورشید گرفتگی مشاهده شد. به گفته کارشناسان قطر این دنباله دار تقریبا ۵۰ فوت (۱۵.۲۴ متر)   و با سرعت حدود ۴۵۰ هزار مایل در ساعت در حال حرکت بود. با این حال، این دنباله دار چند ساعت قبل از رسیدن به نزدیکترین نقطه به خورشید، به دلیل تابش شدید نور خورشید به ذرات گرد و غبار متلاشی شد.

 

خورشید گرفتگی کامل هفته گذشته آمریکای جنوبی را فرا گرفت و حدود دو دقیقه هزاران نفر را در آرژانتین و شیلی در تاریکی فرو برد.

 

 ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------