حشراتی با قابلیت فناوری رادارگریزی



حشرات,اخبار علمی ,خبرهای علمی
بدن برخی حیوانات دارای ساختارهای شفافی است که به خوبی شناخته شده است. معمولاً چنین ساختارهایی در موجودات آبزی دیده می‌شود. اما باید گفت برخی موجودات مانند گونه‌های خاصی از پروانه‌ها و شاپرک‌ها نیز برای محافظت از خود در برابر شکارچیان، بال‌های شفافی ایجاد می‌کنند و به دلیل وجود بال‌های شفاف، تقریباً از دید شکارچیان در امان‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، اخیرا یک گروه از محققان به سرپرستی "آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی"(Marine Biological Laboratory) برای درک چگونگی تشکیل این بال‌های شفاف یکی از این گونه‌ها به نام "پروانه شیشه‌ای"(glasswing butterfly) را مورد بررسی قرار دادند تا به اسرار این فناوری رادارگریزی طبیعی پی ببرند.

 

دکتر "نیپام پاتل"(Nipam Patel) مدیر"آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی" گفت: من تصمیم گرفتم به بررسی برخی از گونه‌های پروانه و شاپرک که در مجموعه خود داشتم و تاکنون هرگز با جزئیات به آنها نگاه نکرده بودم، بپردازم و آن را به عنوان چالشی برای دانشجویان در نظر بگیرم که ببینند چگونه بال‌های آنها تا این حد شفاف هستند. بنابراین گروهی از دانشجویان برای تصویربرداری از بال‌ها از میکروسکوپ‌های مختلف استفاده کردند و دریافتند تقریباً هر روشی که فکر کنید که توسط آن می‌توان بال را شفاف کرد را این پروانه و شاپرک‌ها از قبل می‌دانند. این همان چیزی است که باعث شد ما با جزئیات بیشتری به دنبال درک راز این شفافیت باشیم.

 

حشرات,اخبار علمی ,خبرهای علمی

دائما ما انسان‌ها خودمان را نابغه‌ می‌نامیم زیرا می‌دانیم که چگونه می‌توان یک پوشش ضد نور را روی شیشه قرار داد اما باید گفت چیزی که ما الان می‌دانیم را پروانه‌ها از ده‌ها میلیون سال پیش در بال‌های خود داشته‌اند.

 

نانوساختار هیدروکربنی مومی در لایه دوم و در قسمت بالای سطح بال قرار دارد و این نانوساختارها به بال‌ها خاصیت ضد انعکاسی می‌دهند. این لایه عمدتا از چند آلکان با زنجیره بلند تشکیل شده است که این امر مشابه آنچه در سایر گونه‌های حشرات یافت می‌شود، است.

 

دانشمندان برای بررسی بیشتر با کمک هگزان میزان انعکاس بال‌ها را قبل و بعد از برداشتن لایه مومی بررسی کردند. سپس مقدار نور منعکس شده از بال را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که لایه فوقانی نقش مهمی در کاهش نورخیرگی دارد.

 

"آرون اف پومرانتز"(Aaron F. Pomerantz) محقق این مطالعه گفت: لایه موم در درجه اول به عنوان چیزی که از خشک شدن حشره جلوگیری می‌کند در نظر گرفته می‌شود اما در این مطالعه ما دریافتیم که از آنها برای داشتن این خاصیت ضد خیرگی استفاده شده است.  

 

محققان قصد دارند در آینده به بررسی عمیق‌تر این موضوع و درک چگونگی تکامل این ساختارهای شفاف بپردازند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------