اثرات فیزیولوژیک منفی نور آبی در طول خواب



 نور آبی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
قرار گرفتن طولانی مدت در شب در معرض نور می‌تواند پیامدهای منفی برای سلامتی انسان داشته باشد اما اکنون محققان "دانشگاه تسوکوبا"(University of Tsukuba‎) ژاپن نوع جدیدی از نور را شناسایی کرده‌اند که اثرات فیزیولوژیکی کمتری نسبت به دیگر نورها در هنگام خواب دارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، در این مطالعه محققان دانشگاه "تسوکوبا" اثرات دیودهای نورگسیل یا ال‌ئی‌دی را با اثرات "دیود نورگسیل ارگانیک"(OLED) یا او ال ای دی بر روی فرآیندهای فیزیکی که در هنگام خواب رخ می‌دهد مقایسه کردند.

 

ال ای دی‌های سفید پلی کروماتیک با نور آبی زیادی که منتشر می‌کنند تاثیرات منفی بر سلامت بدن افراد از جمله سلامت متابولیک می‌گذارند اما دیودهای نورگسیل ارگانیک نور سفید پلی کروماتیک نور آبی کمتری ساطع می‌کنند. با این حال تأثیر قرار گرفتن در معرض نور ال ای دی و او ال ای دی در شب و بررسی تغییراتی که آنها می‌توانند در متابولیسم انرژی در هنگام خواب ایجاد کنند، مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار نگرفته بود که طی این مطالعه محققان ژاپنی به بررسی آن پرداختند.

 

پروفسور "کومپئی توکویاما"(Kumpei Tokuyama) در این باره گفت: متابولیسم انرژی یک فرایند فیزیولوژیکی مهم است که با قرار گرفتن در معرض نور تغییر می‌کند. فرض ما در این مطالعه بر این بود که قرار گرفتن در معرض او ال ای دی در مقایسه با ال ای دی‌ تأثیر کمتری بر ساختار خواب و متابولیسم انرژی دارد.

 

محققان برای اثبات این فرضیه آزمایشی را انجام دادند و طی آن ۱۰ شرکت کننده مرد را پیش از خوابیدن در یک محفظه متابولیک، به مدت چهار ساعت در معرض ال ای دی، او ال ای دی و نور کم قرار دادند و سپس میزان مصرف انرژی، دمای بدن، اکسیداسیون چربی و ۶-سولفاتوکسی ملاتونین(که نشان دهنده سطح ملاتونین است) را در هنگام خواب اندازه‌گیری کردند.

 

توکویاما افزود: اگرچه هیچ تاثیری در ساختار خواب مشاهده نشد اما نتایج بخشی از فرضیه ما را تأیید کرد و ما دریافتیم پس از قرار گرفتن فرد در معرض نور او ال ای دی میزان مصرف انرژی و دمای بدن در طول خواب به طور قابل توجهی کاهش یافته و اکسیداسیون چربی در هنگام خواب نیز پس از قرار گرفتن فرد در معرض ال ای دی به طور قابل توجهی کمتر از زمانی که او در معرض نور او ال ای دی بود، شده است. علاوه بر این ما ارتباط اکسیداسیون چربی و سطح ۶-سولفاتوکسیملاتونین در هنگام خواب پس از قرار گرفتن فرد در معرض او ال ای دی را نیز دریافتیم که این موضوع نیز نشان دهنده آن است که تأثیر فعالیت ملاتونین بر متابولیسم انرژی بسته به نوع قرار گرفتن در معرض هرگونه نور متفاوت است. بنابراین، قرار گرفتن در معرض نور در شب به اکسیداسیون چربی و دمای بدن در هنگام خواب مرتبط است. یافته‌های ما حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از نور علاوه بر ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی می‌تواند بر افزایش وزن نیز تأثیر بگذارد.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------