ساعتی که هیچ ثانیه ای را از دست نمی دهد!



اخبار,اخبار علمی,دقیق‌ترین ساعت اتمی


اخبار علمی - دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان ساخته شد

این ساعت طی 300 میلیون سال هیچ ثانیه‌ای جلو نخواهد رفت و هیچ ثانیه‌ای را نیز از دست نخواهد داد

دانشمندان «موسسه ملی فناوری و استانداردها» (NIST) امریکا دقیق‌ترین ساعت اتمی جدید موسوم به NIST-F2 را ساختند.

به گزارش ایسنا، این ساعت طی 300 میلیون سال هیچ ثانیه‌ای جلو نخواهد رفت و هیچ ثانیه‌ای را نیز از دست نخواهد داد و این موضوع آن را حدود سه برابر دقیق‌تر از NIST-F1 می‌کند که از سال 1999 تاکنون به عنوان استاندارد عمل کرده است.

دانشمندان اخیرا نخستین عملکرد رسمی NIST-F2 که نزدیک به یک دهه تحت توسعه بوده را به «دفتر بین‌المللی اوزان و سنجش‌ها» واقع در نزدیکی پاریس گزارش کرده‌اند.

این آژانس داده‌هایی را از ساعت‌های اتمی سراسر جهان با هدف تولید زمان جهانی تنظیم‌شده (زمان بین‌المللی) جمع‌آوری می‌کند و بر اساس داده‌های آن، ساعت جدید هم‌اکنون دقیق‌ترین زمان استاندارد جهان است.

ساعت NIST-F2 آخرین نمونه در مجموعه ساعت‌های اتمی سزیم‌محور است که از دهه 1950 تاکنون توسط NIST طراحی شده‌اند. این موسسه در تلاش برای پیشرفت‌دادن زمان اتمی که بخشی از زیرساخت اساسی یک کشور پیشرفته به شمار می‌آید، است.

بسیاری از فناوری‌های روزانه مانند تلفن‌های همراه، ماهواره‌های گیرنده سیستم مکانیابی جهانی (جی پی اس) و شبکه برق الکتریکی بر دقت بالای ساعت‌های اتمی متکی‌اند.

موسسه NIST هم‌اکنون به دنبال عملکرد همزمان هر دوی NIST-F1 و NIST-F2 است و مقایسه‌های درازمدت این دو ساعت به دانشمندان در پیشرفت‌دادن هر دوی آن‌ها کمک می‌کند.
اخبار علمی - ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------