کشف خنجر ۳۵۰۰ ساله در جنگل‌های لهستان



خنجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک خنجر کمیاب عصر برنز در جنگلی نزدیک کراسنیستاو در جنوب شرقی لهستان کشف شده است. این خنجر در شرایط خوبی قرار دارد و تقریبا هیچ اثری از سایش روی لبه‌های آن وجود ندارد.

خنجری که به تازگی در جنگل‌های کراسنیستاو (Krasnystaw) لهستان کشف شده است، در هر دو طرف خود حالتی محدب دارد و شیاری کوچک در مرکز آن کشیده شده است. پایه‌ی نیم‌دایره‌ای آن دارای سه میخ پرچ در هر طرف است که احتمالاً یک دسته به آن متصل می‌شده است. جنس دسته که حالا گم شده احتمالاً از چوب بوده است. 

 

باستان‌شناسان حدس می‌زنند قدمت این خنجر که نخستین نمونه در نوع خود در این منطقه است به حدود ۳۵۰۰ سال قبل برسد. به نظر می‌رسد که این وسیله ساخت خود این منطقه نبوده، بلکه با افرادی وارد لهستان شده که در منطقه دانوب در مجارستان، جمهوری چک، اتریش و اسلواکی کنونی ساکن بودند. 

 

این خنجر را یک فلزیاب آماتور پیدا کرده که با انجمن تاریخی Wolica تحت حمایت «محافظان بناهای تاریخی استانی لوبلین» کار می‌کند. آن‌ها به دنبال اشیایی از جنگ‌های جهانی بودند که در عمق چند سانتیمتری زمین با این خنجر مواجه شدند. آن‌ها برای گزارش دادن، شروع به عکسبرداری و ثبت مکان دقیق این یافته کردند، اما با هیچ شئ باستانی دیگری در آنجا مواجه نشدند. 

 

خنجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سال ۲۰۱۴، یک خنجر پرچ‌شده‌ی مشابه نزدیک اولشتین در شمال لهستان کشف شد. این خنجر در گوری درست زیر سطح زراعی پیدا شد در حالی که آسیب دیده بود. در این گور اشیاء ارزشمند دیگری از جمله سنجاق‌های تزئینی از جنس طلا و مهره‌های برنزی و شیشه‌ای هم بودند. طلا و شیشه اقلام وارداتی گران‌قیمت بودند و وجود اسلحه در گور نیز نشان از این دارد که فرد مدفون از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است. 

 

اما متأسفانه خنجر تازه کشف‌شده در بافت اصلی خود یافت نشد، بنابراین نمی‌دانیم آیا بخشی از اشیاء درون یک قبر بوده است یا خیر. 

 

محافظان بناهای استان لوبلین در حال حاضر مشغول تجزیه و تحلیل و مطالعه‌ی این خنجر هستند و باستان‌شناسان نیز در حال کاوش این مکان برای کسب اطلاعات بیشتر هستند.

 

خنجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

فرادید

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------