کشف گنجینه‌های گرانبها از کشتی غرق شده اسپانیایی ۳۵۰ ساله



کشتی غرق شده اسپانیایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
تیمی از کاوشگران گنجینه‌ای از مصنوعات یک گالیون غرق شده اسپانیایی ۳۵۰ساله را کشف کردند که شامل سکه‌ها، سنگ‌های قیمتی و جواهرات گرانبهایی میشد که زمانی متعلق به شوالیه‌های دریانوردی بوده‌اند.

به گزارش فرادید، داستان‌های گنج مدفون و کشتی‌های باستانی قرن‌ها ما را مجذوب خود کرده‌اند، از داستان‌های دزدان دریایی گرفته تا فیلم‌های پرفروش هالیوود. با این حال، برای تیمی از کاوشگران، افسانه زمانی به واقعیت تبدیل شد که آن‌ها گنجینه‌ای از مصنوعات یک گالیون غرق شده اسپانیایی ۳۵۰ساله را کشف کردند که شامل سکه‌ها، سنگ‌های قیمتی و جواهرات گرانبهایی میشد. یک گنج خیره کننده که زمانی متعلق به شوالیه‌های دریانوردی بوده‌اند. 

 

کشتی غرق شده اسپانیایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کشتی Nuestra Senora de las Maravillas یا بانوی شگفت‌انگیز ما، سال ۱۶۵۶ پس از برخورد با قایق دیگری از ناوگان خود غرق شد و به صخره‌های مرجانی در باهاما برخورد کرد. این کشتی حامل گنجینه‌ای بود که بخشی از آن به عنوان مالیات سلطنتی برای پادشاه فیلیپ چهارم از کوبا به سِویل، اسپانیا در نظر گرفته شده بود. این کشتی ۸۹۱ تنی، محموله‌ای بیش از حد معمول داشت، زیرا وظیفه حمل گنج بازیابی‌شده از کشتی دیگری را نیز بر عهده داشت که دو سال قبل غرق شده بود. 

 

به گفته متخصص کشتی‌های غرق‌شده؛ آلن اکسپلوریشن که از سال ۲۰۲۰ به یک سفر تحقیقاتی دوساله رفته است، قبلاً چندین تلاش موفقیت‌آمیز برای بازیابی محموله کشتی انجام شده و حدود ۳.۵ میلیون کالا بین سال‌های ۱۶۵۰ و ۱۹۹۰ کشف شدند. 

 

کشتی غرق شده اسپانیایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اما آخرین اکتشافات که این ماه در موزه دریایی جدید باهاما به نمایش گذاشته خواهند شد، بینش تازه‌ای از زندگی در کشتی را ارائه می‌دهند. جیمز سینکلر؛ باستان‌شناس دریایی پروژه، در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی گفته است که محققان با همکاری غواصان محلی، باستان‌شناسان و سایر کارشناسان، در حال بازسازی رمز و راز چگونگی شکستگی کشتی و از هم پاشیدن آن هستند. 

 

کارل آلن؛ بنیانگذار این شرکت نیز در بیانیه‌ای افزوده است که با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور نظیر سونار و مغناطیس‌سنج، آلن دنباله زباله طولانی و پرپیچ و خم از یافته ها" را ردیابی کرد که در طول ۱۳ کیلومتر از کف اقیانوس پراکنده شده بود. 

 

در میان این اکتشافات، یک زنجیر طلایی به طول ۱.۷۶ متر و چندین آویز جواهری وجود داشت که زمانی متعلق به شوالیه‌های دارای مقام سانتیاگو بود؛ یک مقام مذهبی و نظامی که قرن‌ها قدمت داشت. یکی از آویزهای طلا دارای یک زمرد بزرگ بیضی شکل کلمبیایی و دوجین زمرد کوچکتر است که کارشناسان معتقدند ممکن است نشان‌دهنده ۱۲ حواری در کنار صلیب سنت جیمز است. سه آویز شوالیه دیگر نیز کشف شدند که یکی از آن‌ها شبیه صدف گوش طلایی بود. 

 

کشتی غرق شده اسپانیایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

آلن می‌گوید: «وقتی آویز بیضی زمرد و طلا را بالا آوردیم، نفسم در گلویم حبس شد. چطور ممکن است این آویزهای کوچک در این آبهای سخت سالم مانده باشند و چطور شد که ما توانستیم آن‌ها را پیدا کنیم. تمام اینها معجزه است.» 

 

سایر مصنوعات بازیابی‌شده، پرده از زندگی روزمره ماراویلا برمی‌دارد که در «عصر طلایی اسپانیا» دریانوردی می‌کردند. این مصنوعات شامل کوزه‌های چینی و زیتون، همچنین یک دسته شمشیر نقره‌ای می‌شوند. آلن می‌گوید برخی از محتویات ارزشمند این گالیون نیز ممکن است به منظور رشوه دادن به بازرگانان و مقامات اسپانیایی قاچاق شده باشد. 

 

آویز طلا و زمرد متعلق به شوالیه‌ای با مقام سانتیاگو که دارای صلیب مرکزی سنت جیمز است. 

 

اقلام کشف‌شده توسط تیم آلن برای همیشه در موزه دریایی باهاما نگهداری می‌شوند که در ۸ آگوست در دومین شهر بزرگ کشور کارائیب، فری پورت افتتاح خواهد شد. سینکلر باور دارد که ممکن است هنوز اکتشافات بیشتری در راه باشد!

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------