کشف شمشیر هزار ساله‌ای که «قربانی» شده بود



شمشیر باستانی در سوئد،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان معتقدند شمشیری که در سال ۲۰۲۱ در میان گل و لای در منطقه‌ای باستانی از کشور سوئد کشف شد، در واقع نوعی قربانی بوده است که به عنوان پیشکش در یک چاه انداخته شده است.

به گزارش فرادید، یک کاوش باستان‌شناسی در منطقۀ اسکالبی (Skalby) در جنوب شرقی سوئد منجر به کشف یک شمشیر کوتاه شده که دستۀ چوبی آن با حکاکی‌های خاصی تزئین شده است. با وجود اینکه این شمشیر حدود ۱۱۰۰ سال قدمت دارد اما به ویژه دستۀ چوبی آن به طرز تعجب‌آوری تقریبا به شکل اولیۀ خودش باقی مانده است.

 

این شمشیر که طول آن به ۴۵ سانتیمتر می‌رسد در سال ۲۰۲۱ در پای یک دیوار قدیمی کشف شد، در حالیکه کاملا در گل و لای مدفون شده بود. همین رطوبت محیطی بوده که باعث حفظ دستۀ چوبی شمشیر شده است.

 

شمشیر باستانی در سوئد،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

طرح‌های روی دستۀ شمشیر خطوط درهم‌پیچیده‌ای هستند که سبک آن‌ها با نوع تزئینات دورۀ وندال‌ها در فاصلۀ قرون هفتم و نهم میلادی مطابقت دارد.

 

چاه‌های منطقۀ اسکالبی در دوره‌های مختلف استفاده‌های گوناگونی داشته‌اند. این چاه‌ها گاهی منبع تامین آب بوده‌اند و گاهی به عنوان زباله‌دانی و گاهی حتی به عنوان محلی برای پیشکش کردن «نذورات» مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

باستان‌شناسان باور دارند که این شمشیر کوتاه نوعی «قربانی» بوده است که به عنوان پیشکش به درون چاه انداخته شده است. شمشیرهایی از این نوع، اشیاء بسیار ارزشمندی بوده‌اند که گم شدن اتفاقی یا دور انداختن عمدی آن‌ها نامحتمل به نظر می‌رسد. در واقع اینگونه شمشیرها اغلب اوقات در قبرها یافت شده‌اند و می‌توان فهمید که به عنوان یک نماد افتخار در کنار صاحبانشان گذاشته شده‌اند.

 

شمشیر کشف شده در اسکالبی در یک لابراتوار باستان‌شناسی با دقت تمیزکاری شد و مورد بررسی‌های میکروسکوپی قرار گرفت. این بررسی‌ها نشان داد که جنس دستۀ شمشیر از «سخت‌چوب» است؛ یعنی چوبی که از درختان پهن‌برگی مثل بلوط یا افرا گرفته شده است.

 

شمشیر باستانی در سوئد،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------