کتابی که در یک نقاشی ۵۰۰ ساله دیده می‌شود، در یک کتابخانه پیدا شد!



کتاب قدیمی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
این کتاب ماجرای عجیبی داشته است؛ کسی که سفارش چاپ و طراحی آن را داده و کسی که مالک آن بوده هر دو به دلایل مختلف اعدام شده‌اند.

به گزارش فرادید، یک تحقیق تازه نشان داده است که نسخه‌ای مصوّر و بسیار پرتجمل از «کتاب ساعات» (Book of Hours) که در کتابخانۀ رِن (Wren) در ترینیتی کالج کمبریج نگه‌داری می‌شود، در واقع متعلق به توماس کراموِل بوده است؛ وزیر بانفوذ دربار پادشاه هنری هشتم که در نهایت در سال ۱۵۴۰ میلادی گردن زده شد.

 

اما محققان از کجا فهمیده‌اند که این کتاب متعلق به کرامول است؟ پاسخ در یک نقاشی ۵۰۰ ساله قرار دارد. تصویر این کتاب در نقاشی پرتره‌ای که هانس هُلباین از کرامول کشیده است دیده می‌شود. این تنها موردی است که محققان توانسته‌اند یک شیء ترسیم شده در یک نقاشی قرن شانزدهمی را در واقعیت پیدا کنند.

 

کتاب قدیمی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

«کتاب ساعات» مجموعه‌ای از نیایش‌های مذهبی است که طبق آیین کلیسا در ساعات مشخصی از روز خوانده می‌شوند. نسخۀ کشف شده از این کتاب که بعد از چاپ در سال ۱۵۲۷ به صورت دستی نقاشی شده است، دارای یک جلد زیبا از جنس مخمل با لبه‌های نقره‌کاری شده است که گیره‌هایی نقره‌ای نیز بر روی آن نصب شده بودند (یکی از گیره‌ها در حال حاضر مفقود شده است). در مرکز جلد کتاب و بر روی هر کدام از گیره‌ها نیز قطعات بزرگی از لعل کار گذاشته شده بود.

 

کتاب قدیمی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این کتاب در سال ۱۶۶۰ توسط یک زمیندار ثروتمند به کتابخانۀ ترینیتی کالج اهدا شده بود. محققان با بررسی نشانه‌هایی که بر روی گیره‌های نقره‌ای وجود داشت، توانستند سازندۀ جواهرات و قسمت‌های نقره‌ای کتاب را شناسایی کنند. این شخص پی‌یر مانگوت، جواهرسازی اهل فرانسه بوده که در دربار شاه فرانسیس اول خدمت می‌کرده است.

 

با توجه به پیوندی که میان آن بولین (همسر دوم شاه هنری و ملکۀ انگلستان) و دربار فرانسه بوده است، محققان فکر می‌کنند که او این کتاب را سفارش داده و آن را به عنوان هدیه به کرامول داده است. کرامول در جریان ازدواج بولین و شاه هنری نقش موثری ایفا کرده بود. جالب توجه است که خود ملکه بولین نیز بعدها به اتهام خیانت به هنری اعدام شد.

 

کتاب قدیمی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------