گنجینۀ سکه‌های باستانی که یک «گورکن» کشف کرد



گنجینۀ سکه‌های باستانی،اخبار گوناگون،گوناگون
طوفان فیلومنا در ژانویۀ سال ۲۰۲۱ کشور اسپانیا را با سرمای بی‌سابقه‌ای رو به رو کرد؛ احتمالا در جریان همین طوفان بوده که یک گورکن در جستجوی غذا محل دفن گنجینه‌ای از سکه‌های رومی را حفاری کرده بود.

به گزارش فرادید، در آوریل سال ۲۰۲۱ گنجینه‌ای شامل بیش از ۲۰۰ سکۀ دوران روم باستان در شمال غربی اسپانیا کشف شد. اما جالب‌ترین نکتۀ این کشف این بود که محل سکه‌ها به واسطۀ تلاش گورکنی که در جستجوی غذا زمین را حفر کرده بود پیدا شد.

 

سکه‌ها در ورودی غار لا کوئستا در منطقۀ آستوریاس (Asturias) کشف شدند. چند روز قبل از آن، یکی از شدیدترین کولاک‌ها در اسپانیا اتفاق افتاده بود که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. احتمالا در جریان همین کولاک بود که یک گورکن برای پیدا کردن کرم یا حشرات دیگر زمین را حفر کرده بود.

 

گنجینۀ سکه‌های باستانی،اخبار گوناگون،گوناگون

بعد از چند روز یکی از افراد محلی که در حال عبور از جلوی غار بود متوجه سکه‌هایی می‌شود که در لابه‌لای خاک‌های حفر شده توسط گورکن خودنمایی می‌کردند. بعد از اینکه این موضوع به اطلاع مسئولان می‌رسد باستان‌شناسان به محل می‌روند و در جستجوی بیشتر، ۲۰۹ سکۀ مربوط به فاصلۀ قرون سوم تا پنجم میلادی را در آنجا پیدا می‌کنند.

 

گنجینۀ سکه‌های باستانی،اخبار گوناگون،گوناگون

بیشتر این سکه‌ها در شمال و شرق مدیترانه و شهرهایی مثل انطاکیه، قسطنطنیه و تسالونیکی ضرب شده بودند؛ یکی از سکه‌ها نیز در لندن ضرب شده بود. سکۀ لندنی که از جنس برنز بود، بهتر از سایر سکه‌ها حفظ شده بود.

 

باستان‌شناسان گفته‌اند «تعداد زیاد این سکه‌ها باعث می‌شود که این یک یافتۀ منحصر به فرد باشد. این سکه‌ها احتمالا در جریان یک ناآرامی سیاسی در این مکان دفن شده‌اند؛ ناآرامی‌ای که می‌تواند مربوط به هجوم اقوام ژرمانی به شبه جزیرۀ ایبریا در قرن پنجم میلادی باشد».

 

گنجینۀ سکه‌های باستانی،اخبار گوناگون،گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------